Thursday 17 August 2017

ENGGAN TERIMA IBR - SELANGOR 'AYAM'KAN SPRM?

Kerajaan Selangor yang bertegas menolak IBR (Ikrar Bebas Rasuah) menyatakan mereka mempunyai mekanisma yang lebih baik dari pihak SPRM demikian menurut Exco Kanan Negeri Selangor, Datuk Iskandar Abdul Samad.

"Kita ada kaedah yang lebih baik dari SPRM dalam menjamin intergriti semua pihak termasuklah para pegawai kerajaan negeri"

Iskandar mungkin terlupa Rafizi Ramli pernah membongkar skandal rasuah seks yang berlaku dalam pentadbiran kerajaan negeri dan turut melaporkan perkara itu kepada SPRM. Belum lagi kisah pembongkaran Che'gu Bard berkenaan skandal rasuah melibatkan Menteri Besar Selangor sendiri. Apakah benar Selangor benar benar bersih dari rasuah seperti di dakwa Iskandar?

Jika benar Selangor bebas rasuah mengapa wujud pelbagai dakwaan berkaitan Selangor sejak di ambil alih oleh Pakatan Rakyat hingga hari ini? Ingat lagi kisah Papan Tanda Gergasi melibatkan wajah peliwat? Siapa meluluskan projek berkenaan sedangkan RUU PBT jelas menggariskan undang undang yang tidak memungkinkan Billboard tersebut naik di Selangor. Kisah yang berlaku di Kajang melibatkan tapak perniagaan juga tidak kurang hebatnya. Gerbang Selangor turut menyimpan misteri hingga hari ini kerana keengganan Azmin mendedahkan identiti penderma walau telah berjanji akan mendedahkan nama penderma. Chegu Bard yang mendedahkan amalan rasuah dalam projek Kubah Masjid dan skandal balak turut mewarnai Selangor.

Jadi bagaimana Iskandar boleh buat kenyataan Selangor ada mekanisma sendiri menangani rasuah? Adakah mereka menyorokkan sesuatu apabila tidak mahu mengikut jejak DAP dan PAS yang telah menandatangani IBR?

Sejauh mana mekasnisma PKR Selangor dalam meningkatkan sekatan terjadinya rasuah di Selangor apabila kecoh peruntukan MARRIS disalahgunakan seperti yang didedahkan di media sosial tidak lama dahulu?

No comments:

Post a Comment