Saturday 5 January 2019

PRK CAMERON HIGHLANDS - PANDANGAN PENGUNDI CINA TERHADAP PAKATAN HARAPAN

Kongsian Terjemahan Pemerhati, Penterjemah Politik Mengenai PRK Cameron Highlands.

Tengah malam semalan (4/1/2018), Sin Chew Daily 星洲日报  telah menulis dalam edisi online mengenai PRK Cameron Highland bertajuk :

PRK Cameron Highland : Apa yang dibimbangkan Pakatan Harapan ?

Pagi ni, saya tenguk dah banyak sgt komen menghentam Pakatan Harapan.

Saya terjemahkan beberapa komen dari pembaca Sin Chew Daily :

Phong Yong :
Pilihanraya kali ini dijadikan medan menguji sokongan terhadap pemerintahan Pakatan Harapan.

Yap Kim Fong :
Mesti jatuhkan Pakatan Harapan. Dua orang menteri kesihatan yang buatkan rakyat tak keruan, Lim Boon Chye menteri yang buatkan tiada hak nak merokok. Hantarkan saja dia ke Cameron Highland tanam kentang.

Nota : dalam bahasa Cina, “tanam kentang" bermaksud – BODOH.

Ooi Angel :
Orang-orang Cameron Higland ingat mesti undi pembangkang, jangan bagi Pakatan Harapan menang dan memang lagi. Mereka terlalu angkuh dan bongkak, tolong bantu untuk jatuhkan Pakatan Harapan.

Soonlian Yap :
Hanya hantar Najib dan Wee Ka Siong ke Cameron Highland untuk bantu kempen, pasti akan menang. Pakatan Harapan akan kalah teruk !

Peter Lim :
Yang dibimbangkan ialah baru-baru ini polisi kerajaan tidak memberi faedah kepada rakyat dan golongan peniaga dan usahawan. Sebab itulah kehilangan sokongan rakyat.

Kee Chee Suang :
Jika menang PRK ………… Apa yang boleh dibuat oleh Pakatan Harapan, haha haha.

Diamond Hee :
Kepada pengundi Cameron Highland, sekarang ini adalah peluang terbaik untuk “mengajar” Pakatan Harapan. Biar Roket tahu yang orang-orang Cina tak semudah itu ditipu, bagi Roket jatuh barulah dia sedar.

Cheah Eng Kiang :
Parti politik yang membelakangi kepercayaan rakyat ! Dengan menggunakan kemenangan yang dicapai secara mengejut lalu terus menipu rakyat ! Dosa yang paling menjijikkan. Hanya layak menjadi barua yang mengkhianati rakyat. Kamu hanyalah kerajaan untuk satu penggal sahaja !

FC Chong :
Golongan perokok minta undi pembangkang, yang membantah pemansuhan hukuman mati sila undi pembangkang.

林世宗 :
Rakyat bukan saja perlukan kerajaan yang baik, dalam masa yg sama perlukan pembangkang yang kuat.

Suia Yong Xin :
Jangkasuhu, kalau dah kalah nanti barulah tahu apa ceritanya.

刘霸 :
Kalah pun memang sepatutnya !!!! Mengapa kerajaan baru terlalu bijak buat “roti canai” hah, masih cakap manifesto pilihanraya bukan kitab suci.

Nota : yang dimaksudkan “roti canai” ialah keputusan yang flip-flop, berubah mcm membakar roti canai yang diterbalikkan ke atas dan ke bawah.

Sea Wah Hee :
Selagi tak bagi isyarat kepada Pakatan Harapan yang tak menunaikan janji manifesto tidak akan jatuh, maka yang jatuh ialah rakyat !

Kc Goh :
Mansuh hukuman mati, IC biru, kes Teoh Beng Hock masih lagi banyak cakap-cakap bohong ! Tak boleh bagi Roket menjadi lebih angkuh. Terima kasih undi rosak ! Sekurang-kurangnya bagi mereka satu pengajaran wei !

Liak Lek Lv :
Undi Democratic Action Party tetapi kini dah tak “action” lagi. Sebab dah jadi Diam Diam Parti (DDM), hanya jadi tendangan dan penipuan oleh Lau Ma (kuda tua, yakni Mahathir).

Pautan - https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=2036009116468166&id=100001772934965

- Hisemudin -

No comments:

Post a Comment