Monday 4 June 2018

PIALA DUNIA 2018 - GOBIND PERLU DEDAH PENAJA RM30 JUTA.

PENAJAAN PIALA DUNIA - BERAPA KEUNTUNGAN DI JANA RTM?

Kehangatan Piala Dunia 2018 Russia sudah bermula di seluruh dunia termasuk Malaysia. Astro yang mendapat Hak Penyiaran hingga 64 perlawanan secara langsung kini sudah ada pesaing. Radio Televisyen Malaysia (RTM) telah berjaya mendapat penyiaran 24 perlawanan secara langsung dan baki merupakan siaran tertunda.

Menteri Komunikasi Dan Multimedia, YB Gobind Singh Deo menyatakan kos awal sebanyak RM40 juta diperuntukkan bagi membolehkan RTM membawa siaran Piala Dunia secara percuma kepada rakyat Malaysia. Bagaimanapun Menteri Kewangan menyatakan kos hanyalah RM30 juta dan sudah ada pihak penaja yang berjaya menyerap kos penajaan siaran tersebut.

Rujukan -
http://www.freemalaysiatoday.com/category/bahasa/2018/06/03/guan-eng-penaja-serap-kos-rm30-juta-siaran-langsung-piala-dunia/

Bagaimanapun Identiti Penaja masih tidak didedahkan oleh mana mana pihak dan berapa kos penajaan sebenar juga tidak didedahkan. Bukan itu sahaja pembelian slot slot dalam siaran juga tidak didedahkan oleh Kementerian.

Slot yang terdapat dalam siaran langsung mahupun siaran tertunda -

i - Penaja Utama
ii - Penaja Bersama
iii - Penaja Segmen
iv - 'Spotby'

Adakah wujud syarikat tertentu di sebalik penajaan akan mendapat Hak menjual segmen yang tertulis di atas? Jika wujud pihak Kementerian perlu telus menamakan syarikat tersebut selari dengan apa yang Menteri Kewangan  Lim Guan Eng sebut mahu mewujudkan kerajaan Cekap Amanah Telus (CAT). Selain menamakan syarikat (jika ada) pihak RTM juga perlu mewartakan berapa jumlah sebenar keuntungan yang akan di terima dari penjualan tersebut. Ini penting dibentangkan kepada Rakyat jika RTM benar benar telus dan Rakyat juga perlu tahu keuntungan yang di jana dengan penajaan tersebut.

No comments:

Post a Comment