Sunday 2 June 2019

MENTERI PERTAHANAN JADI PERHATIAN KERANA UCAPAN ANTARABANGSA

Mat Sabu Undang Persepsi Pertahanan Maritim Malaysia Lemah?



Menteri Pertahanan Malaysia YB Mohamad Sabu sekali lagi mengundang persepsi antarabangsa terhadap sistem pertahanan Malaysia dalam satu temubual peringkat dunia. Beliau yang menjawap soalan berkaitan 'Coast Guard' milik Republik China memberi gambaran Tentera Laut DiRaja Malaysia (TLDM) tidak mampu mempertahankan perairan negara jika diserang pihak asing.

Tonton video -



Menteri Pertahanan yang juga Presiden Parti Amanah Negara (Amanah) pernah menggemparkan Malaysia apabila mendedahkan hanya beberapa pesawat pejuang yang berada dibawah Tentera Udara Malaysia mampu terbang. Kini beliau sekali lagi 'Mencuri' perhatian apabila mendedahkan kelemahan TLDM pula dan malangnya kali ini pada peringkat antarabangsa. Menerusi ciapan kenyataan Mat Sabu seolah menjadi bahan 'lawak' apabila diulang siar oleh diperingkat dunia.



Entah apa akan dilakukan lagi oleh Menhan. Beliau boleh sahaja gunakan Bahasa Melayu untuk bercakap dan penterjemah sudah tentu mampu menterjemahkan kepada audiens jika penguasaan Bahasa Inggeris beliau (Mat Sabu) tidak lancar. Mengapa perlu malu dengan Bahasa Rasmi Malaysia? Lihat sahaja Jepun yang tidak segan silu berbahasa Ibunda di mana mana sahaja kerana tahu penguasaan mereka tidak sebaik mana.

Apa lagi 'Malaysia Baru' akan lakukan? 

No comments:

Post a Comment