Sunday 22 March 2020

APA SOLUSI PENGARAH BESAR FELDA UNTUK PENEROKA DAN GENERASI KEDUA FELDA KETIKA COVID-19 MELANDA?

Apa Nasib Peneroka Felda Kala Covid-19 Melanda Negara?

Saat negara dilanda musibah pandemik Covid-19 dan rakyat perlu mematuhi arahan kerajaan lain pula cerita yang dihadapi Peneroka Felda. Melalui sepucuk surat oleh Jabatan Kewangan Felda memberi berita 'sedih' untuk warga Felda. Apakah nasib mereka yang bergantung pada hasil ladang yang diserahkan kepada Felda bagi menguruskannya?


Ikuti luahan NGO Kami Anak Felda (KAF) 
-----------------------------------------
ISU PENANGGUHAN BAYARAN OLEH FELDA
KEBAJIKAN DAN KEUTAMAAN WARGA PENEROKA DAN GENERASI PERLU DIBERI PERHATIAN SERIUS. 

Penangguhan bayaran oleh Felda terutamanya melibatkan sara hidup dan pendahuluan hasil serta lain-lain bayaran kepada peneroka seperti kenyataan terbaru FELDA sangat lah dikesali majoriti warga peneroka dan generasi baru. Alasan yg digunakan pengurusan FELDA adalah di sebabkan situasi negara dilanda wabak COVID19 sememangnya nampak tidak kena pada tempatnya, terutama di saat perintah larangan dan pergerakan terhad yg diumumkan kerajaan. Warga peneroka sangat memerlukan pendapatan terutama dalam persediaan membeli barang keperluan makanan bagi  menghadapi perintah kerajaan yg bakal berakhir pada 31hb Mac, namun ramai berpendapat perintah ini bakal berlarutan hingga ke satu tarikh baru. Perlu di ingat, peneroka yg bergantung sepenuhnya kepada pendapatan dari FELDA tidak ada sumber pendapatan lain.
Oleh itu, dua perkara yg perlu segera di ambil berat dan diberi perhatian segera oleh FELDA dan kerajaan khusus buat warga FELDA di saat ini adalah. 



1.Memikirkan satu kaedah segera, agar bayaran2 yg melibatkan kepentingan dan keperluan mendesak peneroka seperti bayaran sara hidup atau pendahuluan hasil perlu di bayar segera mengikut jadual dan tidak boleh di TANGGUHKAN. Manakala lain2 bayaran boleh di pertimbangan oleh pihak FELDA.

2.Pertimbangan untuk mengurangkan 50 peratus daripada bayaran semula perumahan bagi peserta PGBF di seluruh negara. Memikirkan majoriti dari generasi baru di penempatan PGBF juga terlibat dgn larangan pergerakan terhad kerajaan, sewajarnya pihak pengurusan FELDA memberi pertimbangan potongan bagi bayaran tersebut. Atas dasar Memikirkan kewangan FELDA juga, permohonan pemotongan separuh bayaran terlehlbih  dulu dipohon, dan jika larangan Pergerakan ini berterusan dan berpanjangan, Kami memohon supaya FELDA dapat mempertimbangkan untuk  memberi penangguhan bayaran buat peserta PGBF seluruh negara bagi satu tempoh yg munasabah melalui perbincangan secara bersama.

Pandangan dan cadangan ini telah kami panjangkan kepada pihak Jawatankuasa Perunding Peneroka Kebangsaan JKPP dan Pengurusan FELDA. Semoga satu keputusan tepat dan menguntungkan warga peneroka dan generasi FELDA dapat segera dimuktamadkan. Sekian terima kasih.

KETUA PENERANGAN
KAMI ANAK FELDA KEBANGSAAN

#FELDADIHATIKU

#KAFDIHATIFELDADISANUBARI
-----------------------------------------

Adakah benar Pengarah Besar Felda langsung tidak berbincang dengan JKPP ketika membuat keputusan penangguhan bayaran? Apa pula alternatif yang disediakan Pengarah Besar Felda bagi memberi sedikit kelegaan buat Peneroka Felda? Sudahlah Menara Felda ditutup sepenuhnya berikutan Covid-19, kemana Peneroka Felda mahu merayu atau berharap? 

Perlu diingatkan hasil Peneroka Felda adalah sebahagian daripada hasil negara dan mereka antara penyumbang ekonomi negara. Mengapa perlu ketepikan mereka saat mereka memerlukan dan hanya mencari ketika diperlukan?  Harap agar Pengarah Besar Felda menjawap persoalan yang diutarakan demi kepentingan Peneroka dan Generasi Kedua Felda yang bermastautin di Felda.

Amat wajar bagi Menteri bertanggungjawab menjaga kepentingan Felda campur tangan dalam hal serius ini. Usah biar mereka (Warga Felda) seperti 'Anak Tiri' dan diperlakukan seperti tidak dihargai oleh kerajaan. Bukan untuk menuding jari tetapi perlu ada penjelasan bagi mengendurkan ketegangan mereka di saat negara dilanda musibah sebegini.

1 comment:

  1. AJO_QQ poker
    kami dari agen poker terpercaya dan terbaik di tahun ini
    Deposit dan Withdraw hanya 15.000 anda sudah dapat bermain
    di sini kami menyediakan 9 permainan dalam 1 aplikasi
    - play aduQ
    - bandar poker
    - play bandarQ
    - capsa sunsun
    - play domino
    - play poker
    - sakong
    -bandar 66
    -perang baccarat (new game )
    Dapatkan Berbagai Bonus Menarik..!!
    PROMO MENARIK
    di sini tempat nya Player Vs Player ( 100% No Robot) Anda Menang berapapun Kami
    Bayar tanpa Maksimal Withdraw dan Tidak ada batas maksimal
    withdraw dalam 1 hari.Bisa bermain di Android dan IOS,Sistem pembagian Kartu
    menggunakan teknologi yang mutakhir dengan sistem Random
    Permanent (acak) |
    Whatshapp : +855969190856

    ReplyDelete