Wednesday 4 March 2020

MUHYIDDIN PERLU 'BERSIHKAN' AZMIN SEBELUM 'MENSUCIKAN' UMNO

Kemelut Belum Berakhir, Azmin Perlu Buktikan Bersih 'Kontroversi'



Setelah episod perebutan sokongan kalangan sekutu Pakatan Harapan atau lebih diketahui antara Tun M dan Anwar Ibrahim, akhirnya Tan Sri Muhyiddin Yassin membuat kejutan apabila mengisytiharkan Parti Pribumi Bersatu Malaysia keluar dari gabungan PH. Kemelut siapa Perdana Menteri juga telah terjawap apabila TSMY diperkenankan Tuanku Seri Paduka Baginda Yang DiPertuan Agong sebagai Perdana Menteri Ke-8 dengan sokongan dari Umno, Pas dan serpihan PKR bersama GPS (Gabungan Parti Sarawak). Walau ada cubaan terakhir menyaksikan Tun M kembali bergabung dengan Anwar segalanya sudah berakhir pada 1 Mac 2020.

Baca - PERUTUSAN PM KE-8


Bagaimanapun barisan kabinet TSMY masih belum dibentuk dan kini diperkatakan oleh rakyat yang mahukan perubahan besar dibawakan selepas 22 bulan berada dibawah pemerintahan Pakatan Harapan dan kini kerjasama antara parti yang mengambil alih pemerintahan dikenali sebagai Perikatan Nasional (belum rasmi). Selaku Perdana Menteri, cabaran terbesar Muhyiddin adalah menyediakan kabinet yang kuat dan bersih dari kontroversi agar tidak menjadi beban kepada kerajaan baru ini. PH yang memerhati persediaan ini sudah tentu bersedia untuk mempersoalkan kredibiliti TsMY jika beliau 'Salah Pilih' Menteri dalam kabinetnya.

Tonton - VIDEO KONTROVERSI PENGAKUAN HAZIQ AZIZ

Paling menarik perhatian dimanakah kelak Azmin Ali akan ditempatkan? Awal kemelut Azmin dikatakan mengikuti Tun M dan bersedia menjadi sebahagian daripada perancangan Tun M untuk menyingkirkan Anwar Ibrahim. Banyak petunjuk politik diperlihatkan Azmin sepanjang beliau berkonfantrasi dengan PKR hinggalah beliau bersama Zuraida dan seorang lagi dipecat dari PKR. Turut bersama mereka ada beberapa Ahli Parlimen PKR turut serta keluar parti bagi melumpuhkan gerakan peralihan kuasa Tun M kepada Anwar Ibrahim yang dijangkakan selepas Sidang Apec November 2020. Seperti diketahui, Azmin terpalit dengan kisah skandal berkait moral dan sudah tentu TSMY akan dikritik jika terus meletakkan Azmin dalam kabinet beliau. Apa yang perlu dilakukan Azmin bagi membersihkan dirinya dari sebarang kontroversi adalah mengheret mereka yang mendakwa berlaku skandal moral yang dikaitkan dengan beliau ke muka pengadilan. Hanya selepas dibuktikan dalam Mahkamah bahawa Azmin bebas dari sebarang dakwaan yang dilemparkan barulah pertimbangan wajar diberikan oleh TSMY bagi melantik beliau kedalam kabinetnya.

Tonton - ANWAR SAHKAN AZMIN INDIVIDU DALAM VIDEO?

Masalah besar ialah BERANIKAH AZMIN BERBUAT DEMIKIAN?  TSMY perlu mempertimbangkan perkara ini sebelum kontroversi tersebut didendangkan oleh 'musuh politik' Azmin Ali.

"Jangan jadi Ayam Jantan Berkokok Tetapi Ekor Terpalit Tahik"

No comments:

Post a Comment