Monday 25 April 2016

Mat Sabu Datang Ke Sarawak Melalui Laluan Tikus?







Pakatan Harapan menerima tamparan 'Kenyalang' pada hari penamaan calon Pilihanraya ke-11 Dewan Undangan Negeri Sarawak. Calon mewakili pembangkang tidak muncul di tempat penamaan calon sekaligus mengesahkan krisis dalaman Pakatan Harapan yang tidak mencapai kata sepakat.

Bagaimanapun calon Parti Amanah Negara (PAN) paling beruntung kerana berjaya 'menangguk di air keruh' berikutan sengketa antara Democratic Action Party (DAP) dan Parti Keadilan Rakyat (PKR). Calon PAN yang diiringi 'Presiden' PAN sendiri begitu yakin akan berjaya merampas kerusi dari calon Barisan Nasional.

PAN seperti yang diketahui umum hanya sekadar 'budak suruhan' kepada DAP untuk memecah undi BN dan PAS di setiap kerusi yang ditandingi mereka. Tujuan DAP meletakkan calon PAN di kerusi tertentu merupakan strategi bagi mengekang kelebihan undi kepada BN. 

Presiden PAN yang dilarang masuk ke Sarawak bagaimanapun berjaya menyusup masuk melalui 'laluan tikus' dan membuat kemunculannya di hadapan penyokong PAN. Kehadiran Mat Sabu seperti memberi 'nyawa' kepada calon PAN yang begitu gentar menghadapi PRN ke-11 kali ini berikutan gerombolan penyokong BN menunjukkan solidariti yang kuat kepada kepimpinan Adenan Satem.

Bagaimana Mat Sabu berjaya melepasi pihak imegresen Sarawak tanpa di kesan? Ternyata PAN hanya menjadi bahan lawak dalam PRN Sarawak selain menjadi 'keldai' DAP.

No comments:

Post a Comment