Friday 20 September 2019

KONGRES MARUAH MELAYU - SIAPA AKAN JADI "BALACI" DAP?

Lim Kit Siang Serang Umno-Pas Bagi Gagalkan Kongres Maruah Melayu?



Serangan demi serangan mula dihalakan terhadap Umno dan Pas sejak usai Majlis Piagam Muafakat Nasional ditandatangan kedua-dua Presiden Parti. Disebalik kenyataan berbau ego Pakatan Harapan, ternyata mereka terutama DAP semakin tertekan dengan kerjasama Umno-Pas. Terbaru veteran DAP, Lim Kit Siang menulis dilaman blog beliau mengenai perkara tersebut dan menggambarkan kerjasama tersebut hanyalah helah politik. 



Membaca tulisan Kit Siang, ada beberapa persoalan yang boleh dipertikaikan mengenainya. Apa maksud LKS dengan ayat yang diterjemahkan - "bagi mencapai matlamat tersebut Umno-Pas perlu mewujudkan unsur ketakutan tanpa asas dikalangan Melayu dan Muslim mewakili Senanjung Malaysia bahawa buat pertama kali mereka (Melayu&Muslim) berdepan dengan ancaman yang tidak wujud"? Kenyataan LKS ini sebenarnya boleh dipertikaikan kerana beliau tidak melihat konteks Muafakat Nasional secara keseluruhan. Mari memahami apa yang terkandung dalam Piagam Muafakat Nasional.

Maka dengan ini, UMNO dan PAS, menginsafi kewajipan-kewajipan untuk:

MENJUNJUNG DAN MEMPERTAHANKAN keluhuran Perlembagaan Persekutuan, yang menjamin pembentukan Negara, Islam sebagai Agama Persekutuan, Kedaulatan Raja-Raja Melayu, Kedudukan Istimewa Orang Melayu dan Bumiputera serta kepentingan sah kaum-kaum lain, Bahasa Melayu sebagai Bahasa Kebangsaan serta Menjamin Kepentingan Masyarakat Majmuk Terpelihara;

MEMPERKUKUHKAN Muafakat Nasional melalui amalan musyawarah yang melibatkan pelbagai latar agama, kaum dan budaya demi kepentingan negara.

MEMPERKASAKAN agenda Islam, Melayu dan Bumiputera secara tuntas dalam kerangka Perlembagaan Persekutuan demi membangunkan watan yang sejahtera.

MEMBENTUK KERJASAMA dengan mengembangkan naratif (Islam dan bangsa Melayu) tanpa menafikan kepelbagaian agama, kaum dan budaya sebagai paksi kepada kestabilan politik, keharmonian kaum dan kesejahteraan negara.

MENGIKHTIARKAN secara kolektif satu citra dan tawaran baru untuk negara dalam meningkatkan tadbir urus yang baik, dasar pembangunan yang inklusif dan sejahtera serta pengagihan yang menyuburkan keadilan sosial merentasi batas warna kulit dan anutan.

Justeru, marilah kita semua rakyat berganding bahu mendukung Muafakat Nasional Demi Malaysia yang Sejahtera.

Jelas amat bertentangan sekali kandungan PMN dengan kenyataan LKS yang cuba memanipulasi isu untuk kepentingan politikal DAP itu sendiri. Malah dalam tulisan LKS beliau turut menggariskan mengenai serangan terhadap DAP yang menggunakan unsur ucapan kebencian, berita palsu dan sebagainya namun LKS terlupa bahawa selama ini DAP adalah pelopor kepada kebencian terhadap kaum lain. Mungkin LKS juga dijangkiti penyakit 'Skizo' kerana terlalu banyak rakaman ucapan DAP yang menerapkan unsur kebencian dan berita tidak benar selama ini. 

Tidak percaya? 

Klik dipautan berikut bagi mengesahkan KEJAHILAN DAP 

PROPAGANDA DAP
HASUTAN DAP
DAP SKREW MELAYU

Cadangan yang dijangkakan dalam Kongres Maruah Melayu

Timbul pula persoalan mengapa LKS berdiam diri mengenai Kongres Maruah Melayu yang bakal diadakan pada 6 Oktober 2019? Adakah beliau bersetuju dengan cadangan yang akan dibentangkan Tun M dalam Kongres tersebut? Secara sinis kita dapat melihat cadangan kandungan yang akan dibentangkan dalam KONGRES MARUAH MELAYU bertentangan dengan 'Kitab Deklarasi Setapak' yang masih jadi pegangan DAP selama ini. Beranikah LKS mempersoalkan hal tersebut dihadapan Tun M? Jelas sekali serangan LKS terhadap PMN adalah satu sikap 'Double Standard' yang sering digunapakai DAP bagi 'Menghalalkan Matlamat Politik' yang boleh memberi 'Politic Mileage' buat mereka.


Deklarasi Setapak DAP

Mengapa LKS perlu risau akan kerjasama Umno-Pas jika mereka benar yakin mampu kekal berkuasa di Putrajaya walau tanpa Mahathir? Tanpa sedar LKS sendiri mendedahkan ketakutan PH yang kini masih GAGAL memenangi Rakyat dengan pelbagai isu yang belum ditangani malah bertambah melarat apabila segalanya tidak menjadi seperti diharapkan walau meletakkan Mahathir sebagai Perdana Menteri buat kali kedua. Mungkin ada kebenaran mereka (DAP) akan beralih sokongan dari Mahathir kepada Anwar sekiranya Tun bertegas mahu meletakkan asas Kongres Maruah Melayu sebagai penanda aras menarik kembali sokongan orang Melayu dan Muslim. Hingga hari ini LKS masih tidak membuka mulut dan dipercayai akan berlaku penentangan saat akhir terhadap Tun M. Kit Siang nampak impak sebenar PMN dan mahu menggagalkan matlamat tersebut namun kini TERPAKSA berdepan dengan sekutu sendiri dan cara paling mudah mengalih sambil menyerang Tun M ialah memindahkan serangan terhadap Umno-Pas.

Bagaimanapun disebalik segalanya hanya satu persoalan bermain - Beranikah Lim Kit Siang mendesak Mahathir membubarkan Parlimen bagi menguji kekuatan sebenar Pakatan Harapan TANPA Mahathir. Ini cabaran sebenar buat Lks dan DAP sekiranya mereka yakin Amanah dan PKR akan bersama membentuk kerajaan tanpa PPBM yang kini "Bertudungkan Hak Melayu".

No comments:

Post a Comment