Thursday 12 September 2019

PAKATAN HARAPAN PERAK 'NAZAK', DAP PERAK TUNJUK 'SIAPA BOSS'

Dun Perak 'Gabra', Siapa Akan Jadi Majoriti Kerusi Perak?



Politik Pakatan Harapan bergegar lagi apabila 2 Adun DAP meletakkan jawatan mereka dalam parti. Alasan yang diberikan kerana tersinggung dengan cara Nga Kor Ming berkaitan kes seorang Adun DAP yang didakwa di Mahkamah atas tuduhan merogol orang gajinya.



Baca - BENGANG DENGAN NGA KOR MING

Betulkan jika fakta ini salah. Matematik mudah perkiraan jumlah kerusi Dun Perak berdasarkan jumlah kerusi yang dimenangi PH.

Melihat situasi ini hampir pasti akan berlaku pergolakan dalam Pakatan Harapan Perak yang didominasi DAP dengan 18 kerusi. Seandainya Adun DAP didapati bersalah dan dijatuhi hukuman yang boleh melucutkan kelayakan beliau sebagai Adun maka kerusi PH akan tinggal 29. 

Untuk jawatan Speaker mereka (PH) perlu memilih dari kalangan Adun yang mewakili PH maka jumlah kerusi majoriti akan menjadi 28. Jika BN dan PAS bergabung maka kekuatan akan jadi seimbang dengan jumlah 28-28.

Apakah solusi Menteri Besar Perak jika DAP menarik balik sokongan terhadap beliau? Adakah ini akan membuka satu lagi lembaran sejarah politik Perak? Enggan mengulas lanjut maka biarlah PH Perak menyelesaikan masalah mereka dengan kekuatan 2 kerusi PPBM dalam Dun Perak.

Bagaimanapun suasana Perak masih tenang dengan satu klip video mirip wajah MB Perak bernyanyi diatas pentas. Adakah itu nyanyian sebagai 'bekalan' seandainya tersungkur akibat hilang sokongan DAP Perak? Biarlah rakyat Perak yang nilaikan.


Sejarah Ketapang Bakal Berulang?

No comments:

Post a Comment