Thursday 19 December 2019

CUKAI 'DURIAN RUNTUH' - AZMIN AKAN CADANGKAN FELDA TANAM 'JAMBU' GANTI SAWIT?

Azmin Setuju Cadangan MPOB Kenakan Cukai 'Durian Runtuh' Kepada Peneroka Felda?


Pengenalan cukai 'Durian Runtuh' oleh MPOB merupakan satu cara mengenakan tekanan terhadap pekebun sawit dan Peneroka Felda yang mengusahakan tanaman komoditi tersebut. Apa tindakan Menteri Ekonomi merangkap Timbalan Presiden PKR atas cadangan MPOB ini? Adakah beliau selaku Menteri bertanggungjawab untuk Felda akan meluluskan apa yang dicadangkan sekaligus mengaut wang peneroka secara halus? 

Cadangan ini hanya akan membebankan pekebun dan peneroka Felda yang mahu mengumpul 'duit baja' selepas kejatuhan teruk harga sawit bagi digunakan di masa depan. Mengapa perlu ada cukai sebegini ketika ekonomi negara tidak berkembang dan kemungkinan inflasi melanda? Adakah Azmin mahu mencadangkan agar Felda bertukar tanaman dari sawit kepada tanaman 'Jambu' macam Haziq? Selaku Menteri, Azmin sepatutnya membantu peneroka Felda dalam isu tekanan harga sawit yang rendah dan membawa ekonomi peneroka ke arah yang lebih baik tanpa perlu ada cukai seperti yang dicadangkan MPOB. Mengapa ketika harga sawit merudum tiada inisiatif dari pihak Felda dan Azmin bagi melegakan peneroka dan apabila harga 'melepasi paras' ada pula cukai mahu dikenakan? Ini adalah satu bentuk tekanan tidak langsung terhadap Peneroka Felda sekaligus menampakkan betapa 'rakus' Pakatan Harapan melahap duit rakyat ketika rakyat berada dalam kesusahan. Perlu diketahui samada Azmin bersetuju atau tidak dengan cukai kerana MPOB melibatkan semua pengusaha sawit seluruh negara dan peneroka juga tidak terlepas.

Jika Azmin bersetuju dengan cadangan MPOB maka jelas beliau 'TIDAK LAYAK' lagi berada dalam portfolio menjaga Felda. Adalah lebih baik Azmin memikirkan untuk berundur dari sebarang jawatan dan menumpukan kariernya dalam PKR. Perlu diingatkan ketika ini beliau tidak berada dalam kedudukan selesa selepas Kongres PKR yang menelanjangkan banyak kepincangan dirinya. Malah Naib Presiden PKR, Zuraida Kamaruddin sendiri mendedahkan perbualan beliau dan Presiden PKR mengenai satu klip video dan bagaimana Anwar menyatakan kepada Zuraida bahawa Azmin sememangnya terlibat dalam video Seks Songsang bersama seorang individu. Masih layak lagikah Azmin menerajui Felda dengan terbongkarnya perbualan tersebut? Rasanya peneroka Felda pun GELI untuk terima seorang Menteri yang terlibat dalam seks songsang. Malah ada video pengakuan penglibatan Azmin bersama individu tersebut namun masih dalam siasatan pihak berkuasa. 

Sampai bila Azmin mahu bersembunyi dalam penafian? Lebih baik beliau mengambil langkah untuk berundur dari Felda dan minta portfolio lain dari Tun M. Sudahlah nasib peneroka Felda tidak mampu beliau jaga, kini beliau juga menghadapi serangan dari parti sendiri. Apa lagi moral yang tinggal sebagai modal Azmin dalam politik? Baik beliau usahakan tanaman Jambu di belakang rumah mana tahu boleh mendatangkan keuntungan. Lagipun Azmin suka 'Jambu' macam 'H'. 

No comments:

Post a Comment