Friday 4 October 2019

TITIK PERPECAHAN PAKATAN HARAPAN SEMAKIN JELAS

Kongres Maruah Melayu - Terbelakah Maruah Melayu?


Kongres Maruah Melayu akan diadakan selepas pertukaran lokasi dari Stadium Axiata Bukit Jalil ke Stadium Malawati terus menimbulkan polemik persoalan. Dibalik jemputan kepada 2 parti iaitu Pas dan Umno dimana telah dipersetujui akan menghantar delegasi, amat mengejutkan apabila Presiden PKR Anwar Ibrahim tidak menerima jemputan. 

Disebalik jawapan Professor Zainal Kling timbul persoalan mengapa ada jurang kepartian antara jemputan? Walau menurut penganjur program ini tiada kaitan dengan mana mana parti politik, jelas semasa mesyuarat pelarasan program ada penglibatan individu daripada PPBM (Pakatan Harapan). Benarkah program ini langsung tidak 'Berbau' Politik sepetti didakwa? Apa penjelasan mengenai individu yang terlibat dalam politik parti tertentu disebalik penganjuran? Prof Zainal Kling sebenarnya terperangkap dalam polemik yang dikatakan 'Bebas Politik' dan beliau kelihatan cuba memberi jawapan 'Politik' bagi menutup kelemahannya sendiri sekaligus kelemahan sebenar penganjuran program.


Timbul persoalan mengapa Anwar Ibrahim tidak dijemput sedangkan beliau seorang Melayu dan Presiden PKR sedangkan Pas dan Umno dijemput? Jawapan Zainal ternyata melucukan sekali apabila LUPA bahawa PAS sendiri ada ahli dari kaum bukan Melayu manakala PPBM ada ahli bersekutu yang jelas bukan Melayu, tidak seperti Umno yang ada kaum Bumiputera selain Melayu. Jadi logika apa yang digunakan Prof. Zainal Kling dalam memberi jawapan mengapa Anwar tidak dijemput? 


Dibalik persoalan membeza-bezakan jemputan, ternyata DAP sebagai sekutu kuat dalam Pakatan Harapan tidak senang dengan penganjuran Kongres ini. Lim Kit Siang menempelak penganjur apabila menggunakan Universiti sebagai penganjur dibalik dakwaan penganjuran Kongres ini hanyalah refleks dan cubaan meraih sokongan untuk Tun Mahathir selepas melihat kejayaan 'Himpunan Perpaduan Ummah' anjuran Umno dan Pas sekaligus bersama bersetuju dalam Piagam Muafakat. Dimanakah intergriti Universiti sekiranya benar mereka dipergunakan bagi kepentingan politik Tun M yang kian terhimpit dengan desakan peralihan kuasa? Sekali imbas program ini saling tidak tumpah sebagai Program 'Semarak' yang pernah diadakan bagi menguatkan sokongan politik dan rakyat kepada seorang Perdana Menteri pada tahun 80an dan 90an. 


Menghampiri 24 jam terakhir sebelum kemuncak program berlangsung, penganjur menerima tekanan bukan sahaja dari persoalan melibatkan Maruah Universiti malah persoalan samada Universiti yang sama sanggup atau tidak menganjurkan program untuk kaum lain. Jelas sekali matlamat penganjuran meletakkan dinding pemisah antara pemahaman diversiti pelbagai kaum dan politik. Jika benar pihak Unversiti mahu MARUAH sebagai pusat intelektual kekal maka lebih baik mereka (Unversiti) samada menarik diri atau membatalkan penganjuran. 



No comments:

Post a Comment