Saturday 17 September 2016

Akaun Twitter Kena Godam - Alasan Lapuk Jeff Ooi 'Sucikan Diri'




ALASAN LAPUK JADI MODAL LEPAS TENGKUK



Ahli Parlimen Jelutong dari Democratic Action Party (DAP) yang dikecam netizen kerana menghina kematian Allahyarham Dato Harun Din cuba membuat helah apabila menyatakan kenyaatn rasmi beliau hanya akan dinaikmuat dari Facebook dan bukan dari laman Twitter.

Dalam penafiannya di Free Malaysia Today jelas sekali Jeff Ooi cuba membuat helah bagi mengelakkan parti yang terkenal dengan pemerintahan 'kuku besi' itu dari terus dikecam dan mahu menjaga hubungan mereka dengan sekutu lain dalam Pakatan Harapan. Jeff yang mengatakan akaun Twitter beliau digodam hanya menimbulkan 'kelucuan' kerana mungkin beliau beranggapan rakyat Malaysia 'buta dunia maya' seperti beliau.

Tinauan akaun Facebook Jeff Ooi pula mendapati hampir tiada kenyataan rasmi berkaitan DAP yang tertera di lamannya. Beliau yang mendakwa hanya membuat kenyataan rasmi di laman Facebook seperti cuba 'menipu' netizen media sosial agar mempercayai yang Twitter beliau telah di godam.

Jeff Ooi yang enggan meminta maaf atas 'kebiadapan' beliau semalam cuba mengaburi mata rakyat dan mahu membersihkan imej DAP. 'Adios Harun Din' telah menimbulkan kemarahan netizen yang rata rata bersimpati dengan pemergian Dato Harun Din di California.

Kenyataan Jeff Ooi kepada FMT

  • “I do not see any issues regarding the statement. Take a look at my Twitter and Facebook. Anything other than these two sites are Photoshop work created by others,” he told FMT today. “I only upload statuses through my official Facebook page.”
Semalam Malaysia dikejutkan dengan komen dalam Twitter Jeff Ooi yang jelas menghina Mursyidul Am Pas yang meninggal dunia akibat komplikasi jantung. Hari ini beliau cuba menegakkan 'benang basah' dan menyalahkan pihak lain yang di dakwanya telah menyamar dan membuat 'kenyataan tersebut' bagi memburukkan imej beliau.


Komen tersebut yang tersebar luas turut mengundang rasa marah dan kurang senang kaum Cina lain yang menyifatkan kenyataan itu sebagai 'Biadap' dan 'Tidak Bertamadun' serta merosakkan hubungan antara kaum dalam Malaysia.

Jeff Ooi perlu tampil dan membuat sidang media serta berjumpa dengan waris Allahyarham Dato Harun Din untuk menjelaskan perkara sebenar serta meminta maaf 'Jika Benar' beliau sendiri yang membuat kenyataan itu. Dan beliau perlu membuktikan bahawa akaun Twitter beliau telah digodam seperti yang didakwanya.

Cara Jeff Ooi menjawap isu ini sudah boleh dijangkakan masyarakat bila sesuatu isu mencapai kemuncak. Penafian dan tuding jari kepada pihak lain merupakan amalan klise DAP setiap kali mereka terpalit dengan kontroversi. Sekutu politik DAP pula seperti mempertahankan tindakan komen menghina 'Jeff Ooi' apabila cuba menyalahkan pihak media Umno serta pemain media sosial 'pro-Umno'.

Amanah,PKR serta PPBM seolah terkunci mulut dengan tindakan 'Jeff Ooi' yang menyentuh sensitiviti Masyarakat Islam Malaysia. Mengapa mereka tidak berani menegur DAP dalam isu ini? Adakah sekutu DAP lain telah diberikan amaran untuk tidak campur tangan bila berlaku penghinaan oleh DAP terhadap Umat Islam Malaysia? MCA sendiri mengecam tindakan 'Jeff Ooi' mengeluarkan kata kata yang tersebut mengapa sekutu Pakatan Harapan tidak berani?

Mana intergriti PAN, PKR dan PPBM yang konon berjuang tanpa sempadan dan tidak mengamalkan rasisme?

No comments:

Post a Comment