Wednesday 28 August 2019

SEJARAH 'POKOK KETAPANG' BAKAL BERULANG DI PERAK GARA-GARA EXCO TRONOH?

Dun Perak Bergegar Garra-Gara Exco Rogol Amah?




Dewan Undangan Negeri Perak dikatakan 'bergegar' kerana seorang Exco Kerajaan Negeri dari DAP telah dihadapkan ke Mahkamah atas tuduhan merogol orang gajinya sendiri. Oleh demikian Menteri Besar Perak menyarankan agar Exco berkenaan bercuti sehingga kes selesai. Bagaimanapun Exco berkenaan berdegil namun akhirnya akur dan mengambil cuti tanpa diketahui tempoh cuti tersebut.

Bagaimanapun desas desus bertiup Menteri Kewangan Lim Guan Eng membuat pertemuan dengan individu tertentu berkaitan kes Paul Yong namun sejauh mana kebenaran tersebut tidak dapat dipastikan. Menurut khabar pertemuan tersebut dipercayai ada kaitan dengan kedudukan Menteri Besar Perak dari PPBM yang hanya mempunyai 2 kerusi dalam Dewan Undangan Negeri Perak.








Melihat kepada kedudukan dalam DUN Perak amat tidak mustahil sesuatu boleh berlaku sekiranya DAP menarik balik sokongan kepada MB Perak Yab Ahmad Faizal Azumu. DAP sendiri telah mempunyai calon yang menepati klausa Undang Undang Tubuh Kerajaan Negeri yang meletakkan syarat seorang yang dilantik sebagai Menteri Besar mestilah Beragama Islam dan Adun Tebing Tinggi menepati syarat tersebut sejak awal lagi. Apa pandangan pembaca sekiranya berlaku sesuatu diluar jangkaan? Adakah Amanah (PAN) akan kekal menyokong PPBM sebagai MB atau menyokong DAP jika ada undi tidak percaya terjadi? Bagaimana pula dengan Adun PKR? 

Apakah sejarah Pokok Ketapang bakal berulang di Perak? Sebagaimana diketahui bekas MB Perak, Nizar Jamaluddin telah kalah dalam pemilihan parti baru-baru ini. Isyarat jelas telah ditunjukkan perwakilan kepada Nizar bahawa beliau sudah 'tidak laku' untuk diangkat sebagai pemimpin dalam negeri Perak. Jadi apa percaturan DAP di Perak?

No comments:

Post a Comment