Wednesday 22 January 2020

DESAKAN PERALIHAN KUASA - 'TROJAN HORSE' DALAM PKR AKAN MUNCULKAN DIRI ATAU AKAN ADA MENTERI KENA PECAT?

Anwar PM Ke-8, Siapa Bakal Ganti TPM?





Sahih Atau Palsu?

Nampaknya semakin serius gerakan Reformis mahu peralihan kuasa berlaku pada 2020. Sekeping poster dijumpai berlegar dalam media sosial dengan tertera 'AMK SELANGOR'  mahu menunjukkan Tun M 'Jalan Keluar' sekiranya masih berdegil menjelang 9 Mei 2020.  Sejauh mana kesahihan poster berkenaan dikeluarkan oleh AMK SELANGOR sebagaimana tertera tidak dapat dipastikan. 

Bagaimanapun transmisi peralihan kuasa yang digembar-gemburkan ini menarik banyak persoalan samada netizen mahupun rakyat biasa. Ada atau tidak perkara dibawah terlintas dalam fikiran pembaca?


  • Apa impak peralihan kuasa terhadap ekonomi negara?
  • Berubahkah polisi pentadbiran apabila berlaku peralihan kuasa?
  • Siapa akan dilantik sebagai TPM sekiranya Anwar PM?
  • Akan tertunaikah manifesto PH pada PRU14?
  • Adakah Tun M bersara atau dilantik sebagai Menteri Kanan seperti Mendiang Lee Kuan Yew?

Paling menarik adakah Azmin akan kekal bersama PKR sekiranya beliau menerima surat tunjuk sebab dalam masa terdekat? Percaturan politik sering berubah mengikut keperluan kuasa dan tidak mustahil Tun M akan meminta bantuan Azmin memihak kepada beliau sekiranya ada usul undi tidak percaya dibawakan dalam Sidang Parlimen setelah semua jalan penyelesaian bagi mengekalkan kedudukan sebagai PM hingga habis mandat menemui jalan buntu. 


Kenyataan SUA PKR

AZMIN ALI sebelum ini secara terbuka menyatakan sokongannya kepada Tun M dan mencabar mana mana pihak memberi bukti wujud perjanjian peralihan kuasa selepas PH berkuasa 2 tahun. Menghampiri tarikh 9 Mei 2020, genaplah 2 tahun Tun M memegang tampuk pemerintahan Pakatan Harapan sebagau Perdana Menteri. Masih ingat cadangan mereka (PH) yang mahu jawatan PM dipegang tidak lebih dari 2 penggal? Malangnya cadangan itu tidak terpakai dalam konsensus peralihan kuasa yang dipersetujui semua parti dalam Pakatan Harapan sebelum ini.

Baca - AZMIN CABAR BUKTIKAN PERJANJIAN PERALIHAN KUASA

Negara bakal mencipta sejarah sekiranya Anwar dilantik menjadi PM apabila TPM merupakan isteri beliau. Lakaran sejarah dunia akan berlaku pasangan suami isteri memegang tampuk tertinggi sistem demokrasi berparlimen Malaysia. Tetapi ia adalah mustahil sekali untuk direalisasikan seandainya Tun M menggunakan kuasa penuh beliau bagi menukar TPM dalam waktu terdekat memandangkan Wan Azizah bukan lagi Presiden PKR selepas Anwar mengambil alih teraju PKR daripadanya. Tiada yang mustahil boleh terjadi sekiranya Tun M mengambil langkah drastik menyekat semua desakan dan tekanan yang diberikan terhadapnya. Justeru itu Anwar atau Wan Azizah perlu bersedia dengan segala kemungkinan yang mendatang sekiranya berlaku pembelotan dari dalam PKR itu sendiri. Jika Maszlee Malik selaku MP PPBM boleh 'Dinasihatkan' agar meletakkan jawatan, apalah sangat dengan Wan Azizah yang sudah tiada jawatan dalam parti sendiri.

Baca - DAP AKAN SINGKIR PPBM DARI PAKATAN HARAPAN?

Masalah terbesar Anwar perlu fikirkan ialah menyingkirkan 'Trojan Horse' Tun M yang masih berada rapat dengan kedudukan beliau. Siapakah individu tersebut? Hanya Anwar ada jawapannya. Bak kata seorang pelawak tanahair "Lu Pikirla Sendiri".

No comments:

Post a Comment