Monday 25 March 2019

PRK RANTAU - ANWAR KEKAL 'BAKAL PM', PERBALAHAN DALAMAN PAKATAN BERI ISYARAT PKR SUDAH HILANG TARING


"Jika Tidak Tahan Panas, Sila Keluar Dari Dapur"

Sindiran pedas dinyatakan Timbalan Presiden PKR, Azmin Ali dipercayai merujuk kepada kenyataan Nurul Izzah yang menyatakan kesukaran berkerjasama dibawah pentadbiran Diktator. Turut memperkatakan mengenai pengalaman beliau dan keluarga, Izzah turut mengimbau sejarah hitam yang berlaku pada 1998 dimana Anwar Ibrahim dipecat oleh Mahathir dari jawatan Timbalan Perdana Menteri.

Walau tidak menyebut secara spesifik siapa yang disindirnya, ciapan Azmin sebenarnya menjelaskan kebenaran kisah perpecahan dalaman PKR sedang berlaku dan hanya menunggu masa untuk terburai. Semalam Anwar telah menjelaskan mengapa Izzah enggan bertanding pada Pru15 dan meletakkan jawatan dalam JawatanKuasa Kira Kira Negara. Beliau berbuat demikian kerana mahu Pengerusi PAC dilantik dari kalangan pembangkang namun kecewa hasrat itu tidak diterima Perdana Menteri sebaliknya mengekalkan Pengerusi sedia ada.


Adakah krisis kesetiaan sedang terjadi dalam PKR kerana kenyataan Azmin seakan memberi petunjuk beliau mungkin akan bertindak diluar jangkaan jika terjadi sebarang rombakan kabinet? Anwar sudah pasti dapat menghidu pergerakan dalam kumpulan yang dilabelkan sebagai Pro Kartel dan tidak mustahil akan berlaku pemecatan keahlian dalam PKR untuk memudahkan Anwar menyusun barisan kepimpinan PKR yang setia kepadanya bagi mengambil alih jawatan PM seperti yang dijanjikan oleh Mahathir. Dikatakan juga kempen Prk Rantau akan dimaksimumkan sebagai pentas meyakinkan rakyat beliau (Anwar) akan menjadi PM selepas menawan Rantau menerusi Streram yang akan menentang Tok Mat Hassan.

Jika melihat trend hari ini semakin hampir tarikh penamaan calon semakin tenggelam kisah Streram sebaliknya Anwar yang ditampilkan dan kisah Izzah melabelkan Mahathir sebagai diktator mula mengambil alih suasana kempen Pakatan Harapan. Andai perkara ini berterusan bolehlah disahkan Pakatan Harapan kini bergolak selepas 2 kekalahan kepada Barisan Nasional dalam 2 Prk lalu. Kerjasama BN dan Pas turut memberi impak positif selain kerajaan PH dibelenggu dengan 'Kebodohan Melampau' Menteri yang dilantik Mahathir. Kegagalan Manifesto PH juga telah membuka mata rakyat terutama generasi muda pelbagai kaum sejak 10 Mei 2018 mereka sebenarnya telah terpedaya dengan janji manis PH. Bayangkan apabila Mahathir menyarankan rakyat mengamalkan minum sesudu minyak sawit sebagai tanda sokongan terhadap industri sawit negara. Itu sahaja beliau dan Pakatan Harapan mampu fikirkan sebagai solusi menangani kejatuhan harga sawit Malaysia? 


Kempen PH di Rantau juga dikatakan tidak mendapat sambutan dari parti sekutu kerana mereka mahu Anwar buktikan beliau layak menggantikan Mahathir, kalah di Rantau maka mesej jelas telah diberikan Anwar hanya kekal sebagai Ahli Parlimen biasa tanpa sebarang jawatan dalam kabinet. Emtah berapa pula 'Wang Hangus' akan dilaburkan PKR dan Pro-Presiden dalam kempen Rantau bagi memastikan kemenangan berpihak kepada PKR.

Pengundi Rantau perlu sedar mereka sebenarnya hanya akan digunakan bagi cita cita politik. Sudah pasti akan ada 'Janji Manis' dalam kempen bagi memenangi hati pengundi Melayu, Cina dan India Rantau. Mereka (Pengundi) hanya akan menerima senyuman manis ala model dan semburan 'Air Liur' sebagaimana yang berlaku dalam kempen Pakatan Haralan di Semenyih tempohari. Apakah pengundi Rantau akan terpukau dengan semua ini kelak? Mereka (Pakatan Harapan) bergolak, PKR bergolak jadi apa nasib rakyat Rantau jika memilih PH? 


No comments:

Post a Comment