Wednesday 6 March 2019

'TAIKO' DAP BERSUARA MENGENAI MELAYU, MANA SUARA PPBM YANG MAHU BELA MELAYU?

Apa Maksud Guan Eng 'War On Non Malays'?





Setiausaha Agung DAP mengeluarkan kenyataan agak keras mengenai kerjasama Umno-PAS yang bersidang semalam di PWTC. Lim Guan Eng dalam kenyataan yang dikeluarkan Malaysiakini menyebut kerjasama politik Umno - PAS akan mensasarkan bukan Melayu dan bukan Islam sebagai 'mangsa' alasan penyatuan dua parti politik terbesar Melayu.



Kenyataan sebegini sebenarnya seolah mengajak golongan selain Melayu dan Islam agar menjauhkan diri dari Orang Melayu Islam jika tidak mahu menjadi sebahagian permainan politik parti Umno dan PAS. Menteri Kewangan juga menggambarkan persefahaman ini bakal menjadi 'peperangan' terhadap bukan Melayu sekaligus mewujudkan ketidakselesaan antara kaum berlaku. Inikah sikap seorang bergelar Menteri? Semua tahu DAP bersifat Cauvinis dan tidak pernah membuka ruang jawatan UTAMA dalam DAP kepada orang Melayu kecuali untuk di'KELDAI'kan, jadi tidak hairan jika parti yang memperjuangkan konsep Malaysian Malaysia ini akan mengambil pendekatan 'BERMUSUH' dengan mana mana parti politik Pro Melayu waima seandainya sekutu mereka PPBM bertukar kepada Pro Melayu maka mereka turut akan 'Diperangi'.



Nada Guan Eng yang masih 'Trauma' dengan KEKALAHAN DAP di Prk Cameron Highlands turut digambarkan beliau, malah kerjasama UMNO-PAS di Semenyih juga dijadikan asas kenyataan yang disiarkan portal tersebut. Adakah Lim cuba memberi isyarat terhadap PPBM agar kembali melihat perjanjian asal kerjasama mereka dalam Pakatan Harapan dan mahu Tun M bertindak ke atas Umno dan Pas agar penyatuan ini tidak menjejaskan kedudukan DAP? Sebagaimana semua maklum dalam PH hanya PAN sahaja yang menumpahkan 'Taat Setia' mereka kepada DAP manakala PPBM pula menerusi Presiden Tan Sri Muhyiddin Yassin telah mengeluarkan kenyataan parti itu akan menjaga kepentingan Melayu dan perkara ini kurang disenangi DAP. Bagi sebuah parti yang teguh menjunjung Deklarasi Setapak, kenyataan Muhyiddin ibarat 'bom jangka' yang mampu meruntuhkan PH dari dalam manakala PKR pula tidak boleh diharapkan apatah lagi dengan kemelut dalaman yang melanda parti itu.

Berita Penuh Kenyataan Guan Eng - 'War' On Non Malays

Bukankah kenyataan sebegini mampu mewujudkan ketegangan antara kaum? Inikah taraf seorang Menteri Kanan yang dilantik Tun M mengetuai kewangan negara? Terlalu 'BIADAP' apabila kenyataan sebegini di buat hanya kerana mahu menGAGALkan kerjasama Umno-Pas yang telah berjaya menumbangkan PH dalam 2 PRK dan bakal menumbangkan PH sekali lagi di Rantau.

Adakah ini petunjuk Pakatan Harapan bakal berkubur dan Mahathir terpaksa membubarkan Parlimen? 

Paling kelakar Lim Guan Eng telah mengubah kenyataan beliau apabila mula dikecam.




No comments:

Post a Comment