Saturday 23 March 2019

PRK RANTAU - PERKHEMAHAN ANWAR BAWA 'RAHMAT' BUAT PENGUNDI RANTAU KETAHUI KISAH BENAR SEBALIK PEMECATAN?

Rantau Medan Terbaik Anwar Jelaskan Dakwaan Mahathir Sebelum Disingkirkan Pada 1998



Pilihanraya Kecil Dun Rantau berkisar mengenai pertembungan BN dan PH. Parti Keadilan Rakyat mempertaruhkan Dr Steram bagi menentang penyandang kerusi tersebut Dato Seri Mohammad Hasan pada 13 April 2019. Walau dijangkakan akan timbul calon bebas samada tajaan pihak tertentu atau sengaja mahu menghabiskan wang pertaruhan tidak akan menjejaskan perhatian pertembungan 'Epik' buat 2 parti ini.

Dikenali dengan panggilan Tok Mat, Timbalan Presiden Umno yang menjalankan tugas Presiden Umno dan Pengerusi BN telah membangkitkan 'Berahi' PKR setelah 2 kekalahan Pakatan Harapan ditangan BN selepas mereka merampas Putrajaya pada 10 Mei 2018. Apatah lagi Steram yang GAGAL melawan Tok Mat pada PRU14 lepas pasti menjadikan Prk ini medan membalas 'Dendam' kerana 'kebodohan' sendiri sehingga tidak dibenarkan bertanding oleh SPR ketika itu.

Bagaimanapun Steram hanyalah watak sampingan dalam Prk ini. 'Hero' sebenar yang perlu diberikan perhatian ialah Ahli Parlimen Port Dickson merangkap Presiden PKR sendiri iaitu Datuk Seri Anwar Ibrahim. Beliau yang menyatakan akan 'Berkhemah' di Rantau sepanjang kempen tentu mempunyai strategi tersendiri dalam mencari kemenangan supaya tidak diperlekehkan sekutu dalam PH. Daripada 4 parti utama dalam gabungan PH, 2 sudah terbukti DITOLAK RAKYAT dalam 2 prk berbeza dan PKR yang membenarkan Lambang mereka digunapakai PH ketika PRU14 sudah tentu enggan maruah PKR pula tercalar apatah lagi Anwar kini SAH bergelar Presiden selepas sekian lama menjadi 'KETUM' (Ketua Umum) PKR.

Rakyat pasti ingat sejarah pemecatan Anwar ketika zaman Dr Mahathir. Dakwaan salah laku yang dibentangkan Mahathir amat mengejutkan malah Perdana Menteri Ke-4 itu dalam sidang media kepada media termasuk media asing membuat kenyataan bahawa Anwar bukanlah seorang yang boleh diberikan tanggungjawab sebagai Perdana Menteri kerana kelakuan yang bertentangan dengan norma kehidupan manusia normal. Dakwaan demi dakwaan serta pengakuan Mahathir menemuramah saksi perlakuan Anwar (ketika itu) membawa dimensi baru dalam politik tanahair. Reformasi yang dilancarkan Anwar menentang Mahathir telah mencetus revolusi demonstrasi jalanan yang meresahkan rakyat secara keseluruhan dan Mahathir terpaksa bertindak atas kapasiti beliau selaku PM.

Rantau mungkin boleh meleraikan persoalan yang selama ini menghantui rakyat! Ingat lagi dakwaan Anwar dan keluarga berkaitan Arsenik? Adakah Anwar BERANI mendedahkan kebenaran dakwaan Mahathir 21 tahun yang lampau? Beranikah Anwar mendedahkan segalanya di Rantau? Alang-alang berkhemah, apakata Anwar jelaskan dan rungkaikan segala persoalan serta memberi ruang kepada rakyat untuk bertanya kisah itu agar tidak lagi menjadi bualan atau tembok bagi beliau mengambil alih jawatan Perdana Menteri dari Tun M sebagaimana perjanjian dalam Pakatan Harapan sebelum ini.

Mudah-mudahan Anwar punyai kekuatan untuk bercakap benar dan bukan sekadar mengampu Mahathir sebagaimana beliau lakukan hari ini selepas kembali menjadi Ahli Parlimen. Steram sendiri belum tentu berani memperkatakan atau menidakkan dakwaan yang pernah Mahathir  lemparkan pada Anwar ketika itu. Anwar yang semakin hilang reformis reformis semasa kegemilangannya kini bagaikan 'Burung Tekukur' yang menggangguk bila 'Tuan' memetik jari. Kepincangan PH mentadbir serta mengurus negara tidak diperkatakan Anwar yang pernah terkenal lantang menentang kebobrokan pemerintah. Jika ada kenyataan dari beliau (Anwar) ia sekadar 'Melepaskan Batuk Di Tangga' demi kelangsungan karier politik dan 'Menjaga Hati' penyokongnya sahaja. Anwar hari ini bukanlah Anwar sebelum dipecat Mahathir dari jawatan beliau sebagai Timbalan Perdana Menteri Malaysia.

Adakah Anwar cukup berani membongkar segalanya di Prk Rantau? Jangan lupa Anwar pernah mendakwa pelbagai perkara mengenai Mahathir termasuk memperkatakan bagaimana Mahathir membina empayar kekayaan anak anak beliau. Malah Anwar juga pernah mendedahkan sejumlah wang berkaitan sebuah syarikat yang beroperasi di Filipina dan menamakan anak Mahathir sebagai pemilik saham teebesar ketika itu.  Sudah hilangkah dakwaan Anwar yang menyebut mengenai kekayaan tersebut?  Anwar perlu BERANI jika mahu menjadi Perdana Menteri Ke-8 dan kesempatan ini hanya ada di Prk Rantau. Jika beliau tidak BERANI mengambil risiko maka besar kemungkinan gelaran 'Bakal Perdana Menteri' akan kekal disandangnya sehingga hujung karier politik.

No comments:

Post a Comment