Tuesday 9 July 2019

"SURUH ANAK CUCU MAHATHIR DUDUK ESTET, BARU KAMI DENGAR CAKAP DIA' - PENEROKA SG KOYAN 2

Mahathir Mahu Kami Jadi Buruh Balik? - Peneroka Felda Sg Koyan



Kalangan Peneroka Felda Sg Koyan yang ditemui agak tersinggung dengan kenyataan Perdana Menteri semasa berucap di Hari Peneroka Felda baru-baru ini. Mereka menyifatkan cadangan Kerajaan Pakatan Harapan yang mahu mencantumkan tanah ladang untuk diusahakan seperti Estet secara besar-besaran tidak masuk akal.

"Kami kena ke pejabat pos untuk tukar alamat dari Felda jadi Estet pulak? Nak suruh kami jadi buruh balik kerja di Estet Felda?"  - peneroka Felda Sg Koyan.

"Apa punya cadangan yang Mahathir buat ni? Tanah ladang kami ada geran bukan senang untuk cantum cantum, ingat pokok ke main cantum?" 

"Felda ni peninggalan Arwah Tun Razak, apa Mahathir mahu hapuskan semua legasi Tun Razak ke?"

Itu antara komen peneroka semasa ditemui dan ditanyakan cadangan Kerajaan Pakatan Harapan yang mahu melaksanakan ladang peneroka Felda secara besar-besaran dengan kaedah pencantuman tanah ladang. Mereka tidak bersetuju dengan apa yang dibentangkan Menteri Ekonomi Azmin Ali.



Apabila ditanya pula pandangan mereka terhadap kenyataan Chef Wan, Ikon Anak Felda yang baru dinobatkan para peneroka agak emosi bercampur marah. 

"Apa ingat kami ni Bapak Kucing yang hanya tahu buat anak? Bodoh betul PH memilih dia (Chef Wan) jadi Ikon walhal ramai lagi lebih layak dan tidak biadap macam dia" 

"Kami banyak merasa nikmat zaman BN, tengok apa kemudahan yang diberikan kepada kami dulu...tengok rumah kami sekarang, jauh berbeza dengan masa mula mula masuk...apa sebab Chef Wan kata kami pemalas?"


Tinjauan ke Felda Sg Koyan 2 pula mendapati rata rata kediaman peneroka sudah kelihatan seperti Damansara Heights, Oasis Damansara dengan rumah yang besar dan mewah. 












Apa pula penilaian pembaca terhadap kenyataan Ikon Anak Felda yang dipilih oleh Pakatan Harapan? Malah Majlis Belia Felda turut kesal dengan kenyataan Ikon tersebut dan mendesak gelaran ditarik balik.



2 comments:

  1. Tahniah Anak Koyan,,,,statement anda adalah benar,,,,Ikon felda tu yg layak tampal dgn gambar babi je,,,
    Chef wan tu ada lah melayu Bangsat
    dan x layak jadi Ikon Felda,,,!

    ReplyDelete
  2. Tahniah anak-anak felda.... Kamu sendiri yg hasut mak bapak pangkah phancing, inilah balasannya... Terima jer lah.... Pegi minta tolong ngan mazlan aliman yg janji macam2 dulu. Itu pun kalau dia masih hidup lagi. Dengar kata dah arwah....

    ReplyDelete