Friday 27 January 2017

'DOCTOR IN THE HOUSE' TANGKIS FITNAH 'MAHACAI' - PERBEZAAN 1MDB DAN SKANDAL BMF





'DOCTOR IN THE HOUSE' JAWAP PUTAR BELIT 'MAHACAI' MENGENAI  PERBEZAAN 1MDB DAN SKANDAL BMF YANG MENGAITKAN MAHATHIR

'Doctor In The House' atau namanya Aznil Hisham telah menulis jawapan berkenaan isu skandal BMF yang mengaitkan Mahathir dalam laporan yang dikeluarkan CIA. Dalam tulisan beliau, Aznil menyenaraikan beberapa fakta yang jelas membandingkan antara 2 subjek yang menjadi pertikaian pengikut Mahathir yang bermati matian membela 'DEWA' mereka dengan mengaitkan laporan CIA denagn 1MDB.

Apa yang di tulis oleh Aznil sangat mudah di fahami dan secara logiknya jawapan yang cuba di putar belit pengikut tegar Mahathir tidak mencapai tahap yang memungkinkan mereka mempengaruhi pemikiran rakyat.

Dari 14 jawapan 'putar belit' pengikut Mahathir, Aznil menjawap 17 jawapan dengan 'bonus' 3 jawapan untuk mereka fikirkan.

PERBEZAAN SKANDAL BMF vs “SKANDAL” 1 MDB - 17 Points


1. Perdana Menteri : 
BMF - Dr Mahathir 
1MDB - Dato’ Seri Najib 

2. Peranan :
BMF - adalah anak syarikat Bank Bumiputera Malaysia Berhad (BBMB) yang beroperasi di Hong Kong
1MDB - merupakan syarikat pembangunan strategik milik penuh Kerajaan Malaysia melalui Kementerian Kewangan Malaysia. 1MDB telah ditubuhkan sebagai suatu langkah inisiatif strategik pembangunan ekonomi negara Malaysia untuk jangka masa panjang, dengan mendapatkan kerjasama dan menggalakkan perlaburan langsung asing (FDI). 

3. Perlaburan :
BMF - Melabur dalam pasaran hartanah secara besar-besaran walaupun menyedari perlaburan itu memberi impak risiko berprofile tinggi – Tiada rekod perancangan perlaburan di temui. 
1MDB - Melabur dalam perlaburan hartanah, tenaga, pelancongan dan argo-niaga – mempunyai rekod yang lengkap dan diperakui oleh badan audit bebas. Antara projek berprofile tinggi adalah seperti TRX, Bandar Malaysia dan janakuasa bebas

4. Masalah : 
BMF - mengalami kerugian besar pada tahun 1982, namun tidak mengambil ikhtibar dan tidak ambil peduli dari kesilapan yang dilakukan. BMF terus menambah jumlah perlaburan sekalipun sejumlah besar pelabur ketika itu menarik diri. 
1MDB - diserang akibat propaganda jahat pembangkang Malaysia. Pernah beberapa kali mencuba untuk penyenaraian IPO, namun akibat spekulasi jahat pembangkang, 1MD gagal menyenaraikannya. Namun mereka mengambil ikhtibar dan melakukan pelan rasionalisasi 1MDB. Sekalipun Edra Energy dijual kepada syarikat asing namun rakyat memperolehi tarif yg lebih rendah selama 20 tahun yang bernilai RM 12 billion. Edra Energy hanya mengeluarkan 14% bekalan elektrik negara dan masih tertakluk di bawah Suruhanjaya tenaga. 
Pengajaran PENTING kepada rakyat Malaysia akibat terlalu rakus menyerang kepentingan-kepentingan negara, akhirnya kita kehilangan aset yg boleh akhirnya memberi manfaat kepada mereka juga. 

5. Tanggungjawab :
BMF - Skandal BMF menyaksikan bahawa tiada siapa yang sanggup tampil memikul tanggungjawab. Perdana Menteri ketika itu hanya tahu mendiamkan diri walaupun BBMB adalah milik kerajaan dan PNB merupakan pemegang saham terbesar BBMB. 
1MDB - Walaupun 1MDB “musnah” akibat tangan-tangan jahat pembangkang, namun Arul Kanda dan seluruh ahli lembaga pengarah 1MDB meletakkan jawatan. DS Najib juga membuka siasatan secara terbuka terhadap 1MDB secara telus yg kononnya mengaitkan diri beliau mengambil wang 1MDB masuk ke dalam akaun peribadi. 

6. Dokumentasi : 
BMF - Proses dokumentasi dan prosedur BMF sangat carca-merba dan kurang kesungguhan pihak Bank Bumiputera dalam mengaudit. 
1MDB - Dokumentasi dan prosedur amat teratur. Dan syarikat 1MDB di audit oleh badan bebas yg terkenal dunia seperti Deloitte, KPMG dan EY.

7. Modal :
BMF - Menurut sumber, bank negara telah menolak beberapa cadangan pemberian pinjaman BMF yang berisiko tinggi, namun tidak pasti mengapa pinjaman itu diluluskan oleh bank negara walaupun menyedari risiko besar yang dihadapi. 
1MDB - Modal 1MDB bukan dari bank negara atau mana-mana bank dalam Malaysia. Sebaliknya adalah dari usahasama dari rakan strategik di luar negara. Kerajaan Malaysia hanya memberi pinjaman RM 1 juta. Segala transaksi kewangan diketahui oleh Bank Negara dan diakui telus. 

8. Penyelesaian Masalah :
BMF - Di selesaikan masalah dengan bailout guna wang rakyat
1MDB - Di selesaikan dengan pelan rasionalisasi 1MDB yg amat teratur dan tertib. Tiada bailout wang rakyat. 

9. Siasatan :
BMF - Penyiasatan kerajaan hanya dihadkan pada skop yang tertentu. Jawatankuasa siasatan hanya terdiri dari 3 orang anggota yang dipengerusikan oleh Ketua Audit Negara (TS Ahmed Noordin) dan 2 lagi anggota professional. TIADA KEBERANIAN melakukan siasatan secara menyeluruh. 
1MDB - Siasatan sangat menyeluruh oleh pihak kerajaan yang melibatkan Pihak Polis, SPRM, Bank Negara, Ketua Audit Negara dan juga PAC (yang mana aggotanya terdiri dari pemimpin pembangkang). 

10. Pengumum Tutup Kes : 
BMF - Tun Daim selaku Menteri Kewangan yang baru dilantik pada ketika itu mengumumkan kes BMF ditutup – tiada autoriti.
1MDB - Kes 1MDB ditutup oleh Peguam Negara yang mempunyai autoriti dalam kes ini setelah melihat keputusan keseluruhan siasatan dari semua pihak termasuk PAC. 

11. Kesalahan Jenayah : 
BMF - Peguam negara ketika itu berpendapat bahawa Laporan Jawatankuasa Siasatan tidak memberi asas kepada pendakwaan jenayah dalam Malaysia. 
1MDB - Peguam Negara telah meneliti laporan keseluruhan siasatan dan di dapati tiada kesalahan jenayah dilakukan. 

12. Laporan siasatan : 
BMF - Laporan Jawatankuasa Siasatan MENCADANGKAN diwujudkan Suruhanjaya Diraja untuk menyiasat lebih menyeluruh. Namun tiada keberanian dari pihak kerajaan dan perdana menteri ketika itu. 
1MDB - Laporan siasatan mencadangkan agar sisatan lanjut terhadap beberapa pegawai yang dikatakan salah-urus tadbir. Tiada jenayah. 

13. DAP : 
BMF - Seorang pemimpin DAP mengakui menghadapi kesukaran menelaah 6000 muka surat laporan siasatan. DAP juga menyarankan agar diwujudkan Suruhanjaya Diraja.
1MDB - Naib Pengerusi DAP, Dr. Tan Seng Giaw (anggota PAC) dengan jelas mengatakan bahawa tiada wang yang dicuri dan DS Najib tidak terlibat. 

14. CIA vs FBI :
BMF - Menurut laporan CIA yang di dedahkan, pihak CIA mengalami kesukaran untuk mendapatkan kerjasama dari kerajaan Malaysia ketika itu. 
1MDB - FBI memuji SPRM kerana sanggup memberi kerjasama sepenuhnya dalam siasatan terhadap 1MDB. Ini disahkan sendiri oleh Abu Kassim pada 24 Julai 2016 yang lalu. 

15. Kes Pembunuhan : 
BMF - Dikaitkan dengan kes pembunuhan (Jalil Ibrahim) yang mempunyai kaitan secara langsung dengan kes siasatan BMF
1MDB - Dikaitkan dengan pembunuhan Kevin Morais yang langsung tiada kena mengena dengan siasatan 1MDB.

16. Bekas Perdana Menteri
BMF - Bekas Perdana Menteri ketika itu – Tun Hussein – mendesak agar dilakukan siasatan lanjutan. Namun tidak diendahkan. 
1MDB - Bekas Perdana Menteri – Tun Dr Mahathir – yang kaya dengan skandal kewanagan negara tidak mendesak utk lakukan siasatan sebalik hanya bermain persepsi, tuduhan tanpa asas dan kerap kali U-turn. Namun begitu, DS Najib dengan suka rela dan amat terbuka utk di siasat walupun tidak diminta oleh bekas perdana menteri itu. 

17. Gabenor Bank Negara : 
BMF - Tun Ismail Mohd Ali adalah adalah abg ipar kepada Dr Mahathir yang merupakan bekas Gabenor Bank Negara dan juga Pengerusi PNB ketika itu (1983).
1MDB - TS Zeti dlah gabenor Bank Negara ketika itu dan bukan ipar DS Najib.

No comments:

Post a Comment