Wednesday 27 February 2019

PRK SEMENYIH - KERAJAAN PAKATAN HARAPAN CUBA TUTUP JAKOA?

Mana Hak Orang Asli Kalau JAKOA Dibubarkan?


Bendahari Persatuan Orang Asli Semenanjung (POASM), Ramli Mohd Nor mendedahkan ada cubaan dalam sekutu Pakatan Harapan mendesak agar JAKOA di tutup. Perkara tersebut didedahkan beliau ketika berucap dalam majlis bersama masyarakat Orang Asli Kg Lalang Semenyih.

Ramli yang juga Ahli Parlimen Cameron Highlands turut mengingatkan Pakatan Harapan agar tidak memandang rendah kepada masyarakat Pribumi di mana Hak mereka termaktub dalam Perlembagaan Negara. Pendedahan mengejutkan ini berikutan satu memorandum dari POASM kepada Tun M dan Kerajaan meminta agar Ketua Pengarah JAKOA tidak ditukarkan ke Kementerian lain hanya sebab mereka (PH) kalah di Prk CH. Beliau turut mempersoalkan mengapa Orang Asli seperti dipinggirkan oleh Pakatan Harapan sedangkan selama BN memerintah semua keperluan serta kebajikan Orang Asli dijaga dengan baik tanpa sebarang diskriminasi.


Turut berucap dalam program tersebut Menteri Besar Pahang, Dato Sri Wan Rosdy dan bekas Menteri Besar Dato Sri DiRaja Adnan Yaakob. 

Ramli dalam ucapan turut berkongsi kisah penubuhan JAKOA dan mendedahkan beliau merupakan anak Orang Asli pertama yang dilahirkan di Hospital Orang Asli bawah seliaan JAKOA. Ahli Parlimen CH juga mengingatkan Pakatan Harapan supaya tidak memandang rendah kemampuan akademik masyarakat OA dan berharap agar suara Orang Asli juga dihormati.

No comments:

Post a Comment