Saturday 22 April 2017

AHLI MAJLIS PERBANDARAN KAJANG TERIMA HABUAN - SPRM TIDAK MAHU SIASAT?

AHLI POLITIK DALAM MPK TERIMA 'HABUAN' - SPRM PANDANG SEPI?

Portal Penang Daily telah mengeluarkan kenyataan mengenai kelulusan Uptown Kajang yang turut di sokong oleh Ahli Majlis Mesyuarat MPK baru baru ini. Dalam kenyataan tersebut, Penang Daily mendakwa Ahli Majlis Mesyuarat MPK telah menerima habuan kerana meluluskan lesen untuk seorang penganjur berbangsa Cina.

Dalam mesyuarat tersebut seramai 9 orang Ahli Majlis Mesyuarat MPK telah menyokong kelulusan lesen Uptown Kajang sementara 3 lagi tidak memberikan sokongan. Penyokong yang terdiri dari ahli PKR dan DAP ternyata mempunyai agenda tersirat jika mengikut kenyataan Penang Daily. Sebagai rekod, Portal Penang Daily merupakan sebuah portal pro PKR dan amat mengejutkan apabila portal berkenaan bertindak membongkar ketidak telusan dalam MPK.

Seperti yang diketahui umum, PKR sedang di landa masalah apabila Ketua AMK Ampang, Adam Rosly di heret ke mahkamah kerana kesalahan di bawah akta tertentu dan akan ditentukan nasibnya pada perbicaraan akan datang. PKR selaku parti yang memegang tampuk pentadbiran Selangor sudah tentu mempunyai agenda tertentu bagi mencari seberapa banyak sumber kewangan bagi menampung kantung parti itu sebelum lebih banyak kebejatan mereka terbongkar sebelum PRU14.

Ternyata langkah MPK seperti menutup pintu rezeki buat Bumiputera di Kajang mencari rezeki apabila berlaku tidak adil dalam memberi kelulusan lesen Uptown. Penang Daily mendakwa lesen sebelum ini diberikan kepada penganjur dari kalangan orang Melayu tetapi kini lesen telah diberikan penganjuran telah diserahkan kepada kaum lain dan dikhuatiri peluang berniaga kaum Bumioutera serta penduduk setempat akan di ambil alih oleh warga asing yang sanggup membayar dengan harga tinggi bagi mendapatkan tapak perniagaan.

Dakwaan Penang Daily mengenai habuan yang telah di terima oleh Ahli Majlis Mesyuarat MPK merupakan sesuatu yang serius dan SPRM sebagai badan berkuasa perlu memandang dakwaan ini dengan teliti. Benarkah mereka menerima habuan (Rasuah) bagi meluluskan lesen Uptown tersebut? Tidak menghairankan pentadbiran PKR di Selangor amat mudah dipengaruhi unsur unsur tersebut kerana satu ketika papan iklan memaparkan wajah PELIWAT dengan mudah diluluskan oleh PBT di Selangor tanpa sebarang masalah. Hanya selepas pembiayaan serta kelulusan yang melanggar Ruu PBT diketengahkan barulah PBT bertindak menurunkan semua papan iklan gergasi.

Apa sahaja boleh berlaku di Selangor asal mereka boleh memberi 'Habuan' buat PBT dan kepada ahli politik seperti di dakwa Penang Daily. Siapa tahu berapa jumlah yang mereka terima bagi meluluskan lesen Uptown tersebut? Walau MB Azmin di minta campur tangan tetapi beliau seakan tidak terusik dengan isu yang dibangkitkan Penang Daily.

Inilah PKR yang sebenar. Waktu mereka melaungkan mereka menjaga kebajikan rakyat dan kesejahteraan rakyat Selangor dalam masa sama mereka seperti 'berpakat' memberi lesen serta apa sahaja peluang mengaut Wang Rakyat kepada sesiapa yang mampu memberi 'tawaran' kepada mereka. Rakyat bukan keutamaan PKR serta sekutu dalam Pakatan Harapan sebaliknya hanya laungan retorik bagi menyakinkan rakyat.

No comments:

Post a Comment