Saturday 15 April 2017

PAKATAN AMAL RASUAH - CUBA ALIH ISU TUDING HAKIM SYARIE

TUDUH HAKIM SYARIE 'MAKAN SUAP' - RAFIZI DI TUNTUT MOHON MAAF

'Pakar fitnah' PKR, Rafizi Ramli telah mengeluarkan kenyataan Hakim Mahkamah Syariah sebagai penerima rasuah kerana tidak cukup gaji di tempelak oleh PSM.

"Kalau dilihat kepada rekod hakim yang di tangkap dan di tahan kerana rasuah, kita boleh tengok sendiri sebenarnya hakim mahkamah syariah lebih tinggi berbanding dengan hakim mahkamah sivil"

Jelas sekali percakapan Rafizi menimbulkan spekulasi serta persepsi buruk rakyat terhadap Institusi Kehakiman Syariah. Tohmahan ini seakan menyokong fahaman yang diamalkan oleh Pakatan Harapan dalam mengamalkan Liberalisme dan Pluralisme yang mengiktiraf LGBT, kesamarataan dan hak asasi golongan songsang.

Dari mana statistik yang Rafizi ambil untuk membuat tuduhan sebegini? Adakah tuduhan ini timbul kerana tentangan Pakatan terutama DAP dalam isu Ruu355 yang dibentangkan Presiden Pas di Parlimen? Beliau yang pernah 'kantoi' banyak kali dalam melempar fitnah sudah hilang kredibiliti dalam setiap ucapannya. Adakah ini bermakna Rafizi menerima arahan tertentu dari DAP untuk mempengaruhi rakyat bagi menolak Ruu355?

Dengan demikian fahaman tersebut sudah pasti menyalahi hukum syariah dan menghina Perlembagaan Negara yang menetapkan Islam sebagai Agama Persekutuan. Pakatan terutama DAP sememangnya sudah lama tidak menghormati Institusi Islam apabila mereka secara terang menolak pembentangan Ruu355 yang mahu memperkasakan hukuman di Mahkamah Syariah. Perkara ini dapat di lihat oleh rakyat sendiri semasa siaran langsung di media semasa pembentangan dilakukan.

Berdasarkan tuduhan Rafizi, rasuah bukan sahaja berlaku dalam kehakiman Syarie malah negara dikejutkan dengan penahanan Adam Rosly serta kes Lim Guan Eng yang terlibat dalam kegiatan rasuah. Jelas sekali Pakatan sendiri mengamalkan perbuatan rasuah tetapi cuba melindungi diri mereka dengan menuding ke pihak lain.

No comments:

Post a Comment