Saturday 26 November 2016

BENARKAH MAHATHIR ARAH TAIKUN CINA BELI SENJATA API SEBAGAI BALAS JASA PEMBERIAN PROJEK KERAJAAN?

Seorang pemain media sosial telah membuat dakwaan bekas Perdana Menteri Ke-4, Tun Mahathir telah mengarahkan 'taikun cina' agar membeli senjatapi berat untuk dibekalkan ke Bosnia Herzegovina semasa krisis berlaku di tempat itu.

Status menggunakan nama Azmi Othman mendakwa Mahathir waktu itu selaku PM telah meminta taikun cina yang pernah menerima projek dari kerajaan agar membeli sejumlah senjatapi berat untuk di hantar ke negara Balkan bagi membantu pejuang Bosnia mempertahankan diri dari serangan pihak lain.

Benarkah dakwaan ini berlaku dan secara tidak langsung Azmi mendakwa Mahathir sememangnya mengamalkan konsep 'kronisme' semasa pentadbirannya apabila secara jelas menyatakan taikun cina yang menerima projek kerajaan pada waktu itu?

Dakwaan ini mengelirukan kerana Kementerian Pertahanan mempunyai prosedur mereka dalam urusan pembelian senjatapi namun dakwaan ini menunjukkan Mahathir menyalahgunakan kuasa eksekutif sebagai Perdana Menteri. Turut menimbulkan persoalan adakah Mahathir juga telah memberi projek khas kepada taikun cina tertentu bagi 'membalas budi' mereka mengikut arahan beliau?

Dengan dakwaan Azmi Othman ini beliau secara sedar telah memalukan Mahathir dengan dakwaan beliau mengenai penasihat Parti Pribumi Bersatu Malaysia(PPBM) yang mendakwa Najib menyalahguna kuasa sedangkan beliau melakukan lebih dari penyalahgunaan kuasa dengan dakwaan Azmi ini.

Benarkah Mahathir bela kroni? Benarkah dakwaan Azmi mengenai Mahathir? Siapakah taikun cina yang dimaksudkan Azmi dalam status beliau ini? Beranikah Azmi tampil menjelaskan perkara sebenar jika ianya berada dalam pengetahuannya selama ini? Mengapa beliau tidak berani membongkar perkara ini semasa Mahathir berkuasa?

No comments:

Post a Comment