Saturday 19 November 2016

"TEMBAK NAJIB BAGI MATI" - SIAPA M.FAHMY M. NOR?

"TEMBAK NAJIB BAGI MATI JE SELESAI MASALAH"



Sejak siri BERSIH bermula dari kempen BERSIH 1,2,3,4 dan yang terbaru BERSIH 5 ternyata hanya menjadi medan parti pembangkang menabur fitnah serta mewujudkan kebencian terhadap kerajaan serta peminpin Malaysia. Tuntutan yang BERSIH kemukakan saban kali hanyalah ulangan laungan persepsiyang sengaja diwujudkan.

Media sosial tidak terlepas daripada menjadi medan penghasut untuk menabur pelbagai caci nista dan menimbulkan keresahan kepada rakyat akan keadaan huru hara yang terjadi setiap kali berlaku demo haram di jalanan. Pelayar media sosial turut menjadikan laman facebook sebagai ruangan mereka meluahkan perasaan benci terhadap kerajan. Walau bagaimanapun kerajaan tetap bertolak ansur untuk tidak menutup pintu seperti China yang mengharamkan facebook dan digantikan dengan aplikasi yang dibangunkan mereka sendiri bagi mengawal sebarang kemungkinan pemberontakan.

Melayari facebook kini menjadi trend bagi netizen namun begitu penggunaannya tidak terhad kepada berkongsi cerita dan memburukkan keadaan ada terdapat ugutan yang dilemparkan terhadap pemimpin hasil kempen penghasut media maya.

Dalam satu status yang dimuatnaik oleh seorang pengguna bernama M.Fahmy M.Nor terdapat unsur ugutan melampau dilakukan terhadap individu bernama 'Najib'.

"tembak najib bagi mati je selesai masalah..lepas tu ko nak ajak seluruh keturunan kau melantak sampai senak perut pun x kisah la..."

Status itu mendapat 131 'like' selain 60 komen balas serta di kongsi oleh 26 orang yang lain. Dipercayai status tersebut beliau tujukan kepada Perdana Menteri Dato Sri Najib Razak berikutan termakan hasutan yang dilakukan oleh mereka yang tidak bertanggungjawab.

Mungkin beliau lupa kini Suruhanjaya Komunikasi Multi Media (SKMM) telah mewujudkan sebuah Mahkamah Siber yang mempunyai kuasa untuk menghukum mereka yang didapati bersalah menaikmuat status yang melibatkan keselamatan nyawa individu lain. Malah pihak Polis DiRaja Malaysia(PDRM) turut mempunyai pakar dalam 'cyber crime' yang bertujuan memantau sebarang kemungkinan yang memudaratkan negara yang cuba dikongsi netizen maya.

Inilah akibatnya apabila pelayar media sosial mengambil mudah mengenai apa juga status yang mereka naik muat kononnya sebagai 'gurauan' yang akhirnya akan mengakibatkan tindakan dikenakan terhadap mereka sendiri.


No comments:

Post a Comment