Wednesday 2 November 2016

DEMO HARAM - MENGAPA HANYA MAHU DEDAH AUDIT DANA BERSIH 4,5 SAHAJA, BERSIH 1,2,3 MANA LAPORAN AUDIT?








BERSIH BERANI DEDAH SUMBER DANA BERSIH 4,5 SAHAJA? MANA LAPORAN AUDIT BERSIH 1,2,3?


Petikan dari laporan Malaysiakini.com mengenai dana BERSIH yang dikatakan di terima dari pihak yang mahu menjatuhkan kerajaan melalui demonstrasi jalanan. Mengapa bila setelah terbit pelbagai persoalan baru kini BERSIH mahu menunjukkan perjalanan akaun mereka selepas siri BERSIH memasuki edisi ke 5?

Penafian mereka berkaitan dana itu sebanranya tidak menepati apa yang Maria akui dalam satu artikel dalam Malysiakini. Maria mengakui menerima danadari orang ramai hanya 11% jadi dari mana pula sumber lebihan 89%?

Terdapat juga pengakuan dari pihak BERSIH terdapat 34,000 pemindahan wang ke akaun BERSIH dalam edisi ke 4 BERSIH dan baru kini mereka katakan akan menerbitkan akaun yang di audit? Mana audit akaun BERSIH 1 hingga 3? Apa yang sebenarnya mereka dari pengetahuan rakyat mengenai dana tersebut?

Menurut sumber BERSIH telah didaftarkan sebagai sebuah syarikat Sendirian Berhad yang berasaskan perniagaan pengurusan acara (event management) dan lembaga pengarah syarikat tersebut tidak pula menerbitkan sebarang pegangan saham kepada orang ramai bagi membolehkan mereka mengutip wang dari orang ramai.

Persoalannya dari mana datangnya DANA BERSIH? Democratic Action Party (DAP) pernah mengakui menyokong BERSIH 4 serta memerintahkan ahlinya turun ke jalanan secara haram. Adakah DAP turut terlibat sebagai penaja DANA BERSIH sedangkan DAP tidak berani menyatakan sumber dana mereka sendiri. Adakah wang itu datangnya dari sebahagian DANA Israel berjumlah RM1.2 billion seperti di dakwa bekas ahli DAP sendiri?

Demo haram jalanan telah menjadi sebahagian dari cara pembangkang untuk menghasut rakyat membenci kerajaan yang di pilih secara demokrasi dalam PRU13 dan pelbagai cara telah dilakukan oleh BERSIH dalam kempen mereka yang kerap berubah intipatinya. Secara jelas himpunan haram yang dianjurkan DAP dan BERSIH tidak mendapat kebenaran dari pihak berkuasa namun mereka tidak menghormati undang undang sebaliknya mendesak kerajaan mengikuti kehendak mereka.

Di manakah pula laporan audit dana BERSIH 1, BERSIH 2, BERSIH 3? Beranikah Maria Chin dedahkan sumber mereka dan berapa jumlah yang telah BERSIH terima sepanjang edisi BERSIH diadakan?



http://www.malaysiakini.com/news/361255


"Selepas BERSIH 4.0, kami juga kata terdapat kira-kira 34,000 pemindahan ke akaun kami. Jadi kami sangat terbuka tentang perkara ini.

"Kami akan terbitkan akaun yang telah diaudit tidak lama lagi," kata Rama.

Walaupun BERSIH tidak dinyatakan dalam dokumen OSF, New Straits Times (NST) dan The Malay Mail mengaitkan gerakan itu dengan Program Malaysia dalam laporan mereka.

Menurut NST, Maria berkata BERSIH menerima geran daripada OSF dan National Democratic Institute pada tahun 2010 dan 2011.

"Tetapi kami tidak menggunakannya untuk perhimpunan kami. Jumlah yang diberikan kepada kami hanya terdiri 11 peratus daripada dana yang diperoleh daripada orang ramai pada tahun 2011," Maria dilaporkan sebagai berkata.

No comments:

Post a Comment