Friday 28 December 2018

PRK CAMERON HIGHLANDS - 'TOP DOG' DAP BAKAL 'BERLAKON' PRIHATIN NASIB PENEROKA FELDA DAN ORANG ASLI?

'Top Dog' DAP Mahu Tabur Janji Apa Pula Dalam Lawatan Ke Cameron Highlands?

Kehangatan Pilihanraya Kecil P078 Cameron Highlands semakin terasa apabila DAP telah mula melakukan kempen awal secara tidak rasmi. Bekas calon DAP pada PRU14 yang tiba tiba muncul semula di Cameron Highlands mengesahkan kempen tidak rasmi Pakatan Harapan.

Sekadar kembali untuk bermain 'Sinetron' sangat sinonim dengan gaya politik DAP dan ini sedang dilakukan oleh bekas calon DAP kepada pengundi Parlimen CH. Sudah pasti barisan 'Top Dog' DAP akan membuat siri ceramah dan bercerita kebaikan DAP dan Pakatan Harapan kepada rakyat serta sudah pasti isu Hutang Negara turut akan ditimbulkan untuk dimomokkan kepada pengundi CH. Bagaimanapun Beranikah Pakatan Harapan mendedahkan JUMLAH SEBENAR HUTANG NEGARA SEPERTI DIREKODKAN DALAM PARLIMEN? Beranikah DAP berbicara soal ICERD dihadapan audien Cameron Highlands?

Antara 'Top Dog' DAP yang dijangkakan akan turun padang dalam rangka lawatan bertemu Orang Asli dan penduduk Felda Sg Koyan ialah Lim Kit Siang. Tarikh dan masa tepat berkaitan 'Lawatan' Kit Siang tidak dapat dipastikan. Menyentuh bab Felda, sejak Felda Sg Koyan dibuka pada 1975 tidak ada dalam sejarah Felda tersebut menerima kunjungan DAP. Hampir 43 tahun DAP tidak pernah peduli hal Felda Sg Koyan yang terdiri daripada 60% bekas anggota keselamatan negara yang pernah bertempur dengan pengganas komunis di zaman darurat. Hanya kerana PRK CH, DAP mula berlakon seolah mereka sangat prihatin dengan peneroka Felda sedangkan Manifesto Pakatan Harapan untuk Felda LANGSUNG TIDAK DILAKSANAKAN MALAH KINI PENEROKA BERGELUT DENGAN KEJATUHAN HARGA SAWIT.

Bagi bekas anggota Tentera yang kini hidup sebagai Peneroka Felda sudah tentu kisah pertempuran mereka semasa darurat memberi kesan yang mendalam. DAP yang mengiktiraf KOMUNIS dan Mendesak Kerajaan membawa balik abu mayat Chin Peng sebagai tanda penghormatan telah membangkitkan kemarahan anggota keselamatan yang mempertaruhkan nyawa mereka ketika menentang Komunis yang di pimpim Chin Peng. BERANIKAH LIM KIT SIANG BERCAKAP MENGENAI PENGHORMATAN KEPADA CHIN PENG DI DEPAN BEKAS TENTERA DI FELDA SG KOYAN?

Sudah tentu 'Lawatan' Ahli Parlimen Veteran DAP ini akan membawa pelbagai 'JANJI' kepada pengundi. Apa pula akan dijanjikan kepada Orang Asli dan Peneroka Felda kali ini? Sebagai rujukan JHEOA dan JAKOA dipertanggungjawabkan bagi menjaga kebajikan Orang Asli dan Kerajaan Barisan Nasional TIDAK PERNAH meminggirkan mereka dari arus pembangunan setaraf yang lain malah untuk Anak Anak Orang Asli kelengkapan lengkap persekolahan mereka turut disediakan dari sebesar besar hinggalah sebatang pensel dibekalkan kepada mereka.

Penempatan selesa turut disediakan bagi menjamin kesihatan Orang Asli selain bantuan yang diberikan secara berkala. Jadi TIADA SEBAB untuk DAP memburukkan Barisan Nasional di kalangan Orang Asli.

Sebagai renungan apakah maksud Lawatan Lim Kit Siang bertemu Orang Asli serta peneroka Felda Sg Koyan jika bukan kempen pilihanraya kerana selama ini beliau dan DAP tidak pernah pedulikan mereka. Adakah DAP mahu mengajar sekutu lain dalam Pakatan Harapan terutama PPBM BAGAIMANA MAHU MEMANCING UNDI dan hanya DAP sahaja yang boleh bertanding di kerusi tersebut walau komposisi majoriti pengundi tidak menyebelahi DAP?

No comments:

Post a Comment