Thursday 20 December 2018

MENTERI 'RINGEK' MAIN WAYANG UNTUK PRK CAMERON HIGHLANDS?

Peneroka Felda Semakin Sengsara Di Bawah Pakatan Harapan

Pilihanraya Kecil P078 Cameron Highlands pada 26 Januari 2019 menjadi medan pertama Menteri Kewangan memancing undi. Menyedari Parlimen Cameron Highlands merangkumi kawasan Felda di Dun Jelai, tindakan Menteri 'Ringek' cuba untuk mengaburi sejumlah 3847 pengundi di gugusan Felda Sg Koyan dengan peruntukan segera wang hasil dan wang sara hidup kepada seluruh Felda.

Bekas calon DAP, Manogaran yang menaikmuat satu status di media sosial nampaknya mahu menampakkan Pakatan Harapan prihatin kepada peneroka Felda selepas 7 bulan mengambil alih pentadbiran Putrajaya. Bagaimanapun jumlah yang diperuntukkan kepada seluruh peneroka Felda dikatakan tidak mencukupi kerana ada peneroka yang sehingga hari ini tidak mendapat wang hasil jualan sawit dan wang sara hidup mereka.

Diburukkan lagi dengan kejatuhan harga sawit di pasaran serta keengganan China sebagai pengeksport terbesar industri minyak sawit Malaysia, jumlah yang diberikan oleh Guan Eng sebenarnya jauh dari apa yang sepatutnya. Peneroka Felda serta pengusaha sawit kini menanggung kesukaran kerana sikap pemimpin Pakatan Harapan yang mahu menunjukkan kononnya mereka 'Harimau' terhadap kuasa ekonomi dunia sedangkan hakikat sebenar mereka hanyalah 'Kucing Kampung'.

Manogaran perlu ingat Felda bukan sekadar 1 atau 2 rancangan di seluruh negara jadi bagaimana peruntukan sebanyak RM77 juta mahu diagihkan kepada peneroka yang terjejas ekonomi sejak Pakatan memerintah sedangkan harga telur di pasaran pun Menteri PH tidak mampu turunkan dengan memberi pelbagai alasan yang menjadi bahan lelucon netizen.

DAP juga kini seakan tidak lagi mempedulikan nasib Peneroka Felda selepas mereka berjaya menembusi kawasan 'Taboo' dengan merekrut anak muda berbangsa Melayu bagi menyampaikan dakyah songsang politik mereka. Sejak PRU14 tiada lagi kedengaran suara sebuah badan yang ditubuhkan oleh DAP berkaitan Felda sebelum ini.

Tinjauan yang dilakukan didalam kawasan Felda Sg Koyan menampakkan reaksi penolakan pengundi terhadap Pakatan Harapan selepas kegagalan PH menepati janji yang di buat oleh barisan penceramah PH sebelum PRU14. Mereka kini bertekad akan menumbangkan PH dalam PRK Cameron Highlands.

No comments:

Post a Comment