Wednesday 19 December 2018

PPBM MAHU RAMPAS KERUSI DAP DI P078 CAMERON HIGHLANDS?

PPBM MAHU TAMBAH MAJORITI ELAK PENGUASAAN DAP DI PARLIMEN?

Pilihanraya Kecil Parlimen P078 Cameron Highlands yang dijadualkan pada 26 Januari 2019 bakal menjadi medan perebutan antara PPBM dan DAP?

Pecahan pengundi P078 mengikut kaum -

Melayu - 33.5%
Cina - 29.48%
Orang Asli - 21.56%
India -14.91%

Adakah calon DAP, Manogaran yang juga Timbalan Pengerusi DAP Pahang akan bertolak ansur selepas berhempas pulas memfailkan petisyen yang membawa kepada PRK CH dan akan menyerahkan kerusi 'Tradisi DAP' kepada PPBM Cameron Highlands yang baru ditubuhkan? Sanggupkah Lim Kit Siang mengorbankan cengkaman DAP selepas mereka mengenepikan Appalasamy yang pernah berjuang berhabis habisan demi DAP?

Penguasaan PPBM CH yang hanya tertumpu di kawasan Orang Asli dan tidak mendapat sambutan sudah tentu akan dijadikan kayu ukur oleh DAP sebelum membenarkan calon Pakatan diwakili oleh PPBM. Apatah lagi suara DAP di Parlimen terlalu besar untuk dipatahkan PPBM yang menang hanya 13 kerusi pada PRU14 yang lepas.

Dengan protes yang berlaku dalam Pakatan kerana tindakan Tun M selaku Presiden Pakatan menerima masuk sejumlah ahli parlimen yang melompat, DAP sudah tentu tidak akan berdiam diri. Walau Kit Siang cuba mengaburi dengan senyuman, beberapa ahli DAP telah memberi amaran dan isyarat jelas kepada PPBM agar akur dengan kekuatan DAP di dalam Parlimen.

Percaturan politik dalam Pakatan Harapan nampaknya tidak lagi membawa aspirasi Rakyat tetapi lebih kepada perebutan kuasa sesama mereka. Apakah nasib Rakyat akan terbela?

No comments:

Post a Comment