Thursday 27 December 2018

PRK P078 - 'ORANG KUAT' PPBM CABAR DAP DENGAN PERATUSAN PENGUNDI MELAYU?

Adakah PPBM  Akan Lawan 'Tauke Besar' Dengan Carta Pengundi Melayu?

Sejak diwujudkan kerusi Parlimen P078 Cameron Highlands, DAP meletakkan calon mereka tanpa gagal. 2 PRU kebelakangan ini, DAP meletakkan M.Manogaran sebagai calon walau beliau tidak berjaya menembusi antara kubu kuat BN di Pahang.

Bagaimanapun tumpuan pemerhati politik negara bakal tertumpu ke Pusat Pelancongan Tanah Tinggi Cameron Highlands selepas Mahkamah memutuskan kerusi tersebut dikosongkan. Pihak Suruhanjaya Pilihanraya telah menetapkan satu Pilihanraya Kecil diadakan pada 26 Januari 2019 bagi membolehkan pengundi memilih wakil mereka di Parlimen. Penamaan calon akan berlangsung pada 12 Januari 2019 dan dijangkakan akan berlaku pertembungan lebih dari 3penjuru.

Pakatan Harapan sudah tentu enggan melepaskan peluang bagi memenangi kerusi tersebut selepas berjaya merampas Bentong dan mengekalkan Raub dalam blok mereka. Bagaimanapun pertarungan unik ini sudah pasti mengundang pelbagai pandangan serta pertimbangan rasional pengundi selepas menyaksikan 7 bulan Malaysia di perintah PH. Siri KEGAGALAN dalam melaksanakan Manifesto PH antara yang menarik pengundi menilai sejauh mana keberkesanan pemerintahan selepas mengambil alih Putrajaya. Jika disenaraikan Manifesto PH, pengundi boleh melihat hingga hari ini TIADA SATU antara JANJI JANJI PAKATAN HARAPAN DIPENUHI. Ini merupakan Indeks Pencapaian yang akan difikirkan pengundi di Cameron Highlands dalam PRK kali ini sebagai isyarat JANGAN MEMBODOHKAN RAKYAT dengan pelbagai janji manis.

Sebagai sekutu dalam Pakatan Harapan, Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM) telah menyuarakan keinginan mereka untuk bertanding di kerusi tersebut berdasarkan jumlah pengundi Melayu keseluruhan dalam P078. Bagaimanapun hasrat ini di tentang DAP kerana mendakwa CH adalah kerusi tradisi bagi DAP dan mereka mahu sekutu lain mengikut kehendak mereka selaku suara majoriti dalam PH. Tinjauan yang di buat di Tanah Rata dan Brinchang pula memberi reaksi berbeza apabila sebahagian pengundi 'Tegar' DAP enggan menerima sebarang usaha daripada PPBM meletakkan calon mereka di CH.

Walau bagaimanapun dalam satu mesyuarat PH, mereka telah bersetuju supaya DAP mengetuai kempen Prk CH. Bagaimanapun desas desus telah berlegar di kalangan pengundi Melayu di kedua-dua DUN, Tanah Rata dan Jelai sekiranya PH tetap meletakkan DAP sebagai calon pengundi yang menyumbangkan undi kepada PH pada PRU14 tidak lagi berminat untuk berbuat demikian dalam PRK CH ini. Bagi mereka kaedah 'Kerusi Tradisi' sudah tidak relevan dengan pendekatan 'Malaysia Baru' yang diperkenalkan oleh Pakatan Harapan dan bertentangan dengan kebebasan bersuara yang telah dijanjikan PH selama ini.

Satu status yang dinaikmuat oleh seorang individu dipercayai sebagai 'Orang Kuat' dalam PPBM seolah memberi isyarat kepada DAP agar mempertimbangkan semula hasrat mereka dan memberi laluan kepada sekutu lain dalam Pakatan Harapan. Berdasarkan perkiraan individu tersebut, beliau bermain angka angka pengundi Melayu, Cina, India dan Orang Asli sebagai perbandingan untuk difikirkan Pemimpin Atasan PH.

Tidak dapat dipastikan samada individu tersebut sedang cuba melakukan kiraan sekiranya DAP berkeras bertanding dan bersedia untuk KALAH sekali lagi atau beliau memberi amaran perkiraan Pengundi Melayu yang tidak akan menyebelahi PH kali ini. Adakah percaturan ini akan memberi kelebihan kepada PH sekiranya DAP akur dengan kehendak individu tersebut?

No comments:

Post a Comment