Tuesday 1 September 2015

Antara Beban Dan Tanggungjawap..Palanivel Tiada Aura Lagi.

Apa pilihan pengundi Parlimen Cameron Highlands andai pilihanraya terjadi kelak? Apakah pola undian akan memihak kepada Barisan Nasional atau tidak lagi?Imej Ahli Parlimen yang memenangi Pru13 lalu dilihat tidak memberangsangkan.

Hanya memenangi dengan majoriti yang boleh diibaratkan telur dihujung tanduk Dato G Palanivel sebenarnya diselamatkan dari kekalahan oleh pengundi Dun Jelai.Malahan undi rosak juga menunjukkan sebenarnya beliau tidak diterima oleh pengundi.Hanya hasil kerja keras Dun Jelai membantu memastikan presiden MIC itu tidak dimalukan seperti presiden sebelumnya di Sg Siput.

Apa yang ketara adalah sikap beliau selaku ahli parlimen yang agak kurang menyenangkan.Rata rata pengundi sukar melihat kelibat beliau samada di Dun mahu pun Parlimen yang diwakilinya.Penulis juga bertanya kepada pengundi muda tentang kredibiliti Palanivel namun jawapan yang diberikan menggusarkan.

Barisan Nasional perlu menimbangkan semula pencalonan beliau sebagai wakil BN untuk Pru14.Pilihlah calon yang memahami sosio politik setempat dan calon yang mesra pengundi.Bukan sekadar mengharap undi dari ahli Umno untuk menyelamatkan nyawa politik calon.

Dun juga memainkan peranan penting dalam kemenangan Barisan Nasional ketika itu.Tapi jika ditanya kini kepada anakmuda yang bakal menjadi pengundi dalam Pru14 sudah tentu jawapan mengejutkan.

Apakah faktor penolakan mereka? Sudah pasti isu setempat yang menjadi bualan dikalangan mereka namun hanya dipandang sepi.Seolah ada tangan ghaib yang mengaburi isu lokal.Apakah Adun sedar atau tidak dengan keadaan? Tidak dapat dipastikan.

No comments:

Post a Comment