Wednesday 2 September 2015

Kronisme Makin DiGemari Ketua Bahagian..Siapa Akan Mengaku?

Amalan Kronisme Masih Wujud Dalam Umno Cameron Highlands? Wan Rosdy Lupa Ikrar Kerana Kuasa.

Setelah 3penggal memenangi pilihanraya dengan cemerlang kini kedudukan Dato Wan Rosdy semakin kukuh dalam barisan Exco Negeri Pahang.Kemenangan beliau banyak dibantu oleh imej bersih yang dibawa semasa awal penglibatan sebagai Ahli Dewan Undangan Jelai.

Namun langit tidak selalu cerah.Sedikit perubahan dapat dilihat ketika masuk penggal kedua sebagai Adun namun masih diterima dengan terbuka oleh pengundinya.Kerja keras tetap dijadikan rutin beliau selaku Ketua Bahagian Cameron Highlands merangkap Adun Jelai.

Perubahan ketara amalan kronisme kelihatan ketika pemilihan Umno tahun 2013.Beliau dilihat menyusun mereka mereka dari kalangan keluarga dan yang telah dikenal pasti tidak akan mempersoalkan apa jua tindakan beliau didalam UMNO Cameron Highlands.

Meletakkan anak sendiri sebagai Naib Ketua Pemuda untuk penggal 2013-2016 adalah sesuatu yang tidak digemari oleh kebanyakan ahli Pemuda.Apa pula rasional memberi laluan kepada seorang yang tidak mesra dengan Pemuda sebagai Ketua Pemuda Cameron Highlands?

Dimana intergriti yang beliau sendiri ikrarkan sewaktu mulakan tugas sebagai Adun Jelai dan Ketua Bahagian Cameron Highlands.Suara Pemuda dikatakan hanya sekadar nyamuk.Ketiadaan unit siber juga mencerminkan kiasu Bahagian Cameron.

Juga dikatakan AJK Bahagian hanya akan menunjuk muka bila ada pembesar turun padang selain dari musim pilihanraya.Kemana haluan sebenar Cameron Highlands?Adakah Dato Wan Rosdy akan memperbaiki segala persepsi buruk yang terpalit kepadanya kerana dikatakan pengundi tidak menyukai Setiausaha Bahagian?

Walau telah dimaklumkan namun Dato Wan Rosdy mengambil risiko dengan tidak mengambil tindakan drastik atas rungutan pengundi.Apakah amalan kronisme menjadi trend kepada beliau?Risiko yang bakal beliau hadapi adalah kehilangan undi dari suara suara yang tidak berpuashati dengan cara beliau.
Mungkin beliau ada strategi tersendiri untuk mencapai kemenagan kelak.

No comments:

Post a Comment