Wednesday 23 September 2015

Jelmaan Baru Jadi Taruhan,Siapa Akan Jadi Keldai Dap?

Pakatan Rakyat telah memperbaharui nama kepada Pakatan Harapan.Ini adalah Pakatan gabungan 3parti utama pembangkang di Malaysia iaitu PKR,Dap dan Pan.

Tanpa kelibat Pas dalam gabungan ini mereka masih meletakkan harapan untuk menamakan Anwar Ibrahim sebagai Perdana Menteri seandainya memenangi Pru14 kelak.

Masih mengekalkan Wan Azizah sebagai watak utama dalam gabungan terbaru ini,Dap meletakkan harapan yang tinggi kepada Mat Sabu selaku Presiden PAN untuk meraih undi dari kaum Melayu.

Pkr pula mensasarkan pengundi yang masih setia kepada Anwar untuk memanjangkan hayat parti yang terpalit dengan isu DEIG di Selangor.

Dalam permainan politik ini yang paling sukses ialah Dap.Menggunakan kaedah pecah dan perintah Dap secara lembut telah berjaya memecahbelahkan Pas dari dalam.Walau ada wakil rakyat Pas yang dilanda kontroversi 'Bai'ah' PAN menyakinkan mereka untuk meninggalkan Pas dan berjuang diatas platform Pakatan Harapan.

Ternyata percaturan terbaru gabungan parti pembangkang ini sedikit sebanyak mendedahkan kelemahan mereka sendiri.Tanpa pendaftaran sah jelmaan Pakatan Rakyat ini terus mencari jalan untuk menumbangkan Barisan Nasional.

No comments:

Post a Comment