Monday, 21 September 2015

MCA Pasir Gudang Keluar Barisan Nasional Untuk Sertai Dap?

Pemuda MCA Pasir Gudang telah menyuarakan tentang keputusan mereka memutuskan hubungan dengan Barisan Nasional Pusat.Dakwa mereka ini adalah kerana sokongan yang ditunjukkan oleh Dato Sri Najib Razak terhadap Himpunan Rakyat Bersatu yang telah berlangsung pada 16september lepas di Kuala Lumpur.

Timbul persoalan mengapa secara tiba tiba MCA P.Gudang ini bertindak begitu.Mengapa bila Bersih 4.0 yang secara terangan dijana oleh Dap tidak pula dibantah keras.Disini dapat dilihat sikap sebenar MCA terhadap BN.

Sebagai komponen BN,MCA tidak meraih kerusi yang banyak di Parlimen malahan pernah menolak sebarang jawatan dalam kabinet selepas Pru13.Secara tidak langsung ini menunjukkan sokongan terhadap MCA sebenarnya hampir tiada.

Presiden MCA,Liow Tiong Lai pula hanya mampu menangi kerusi Bentong dengan majoriti yang terlalu kecil ketika itu.Apakah ini cerminan bahawa MCA tidak lagi berminat dalam Barisan Nasional dan sedia sertai Dap kelak.

Seorang Exco Pemuda Umno saudara Armand Azha dengan lantang membidas kelakuan jelik Pemuda MCA P.Gudang.Jelas beliau jika sudah tidak mahu bersama BN maka Ketua Pemuda MCA P.Gudang wajar melepaskan jawatannya.

Apakah MCA bersedia untuk sendirian dan tidak lagi bersama BN nanti.Persoalan mudah ini dapat dilihat dari usai Pru13.Jentera MCA dilihat tidak memberi kerjasama bila satu kawasan yang ditandingi bukan dari parti MCA.Seharusnya Presiden MCA tahu perkara ini dan mencari jalan selesai.

Andai MCA mahu keluar dari komponen BN maka maklumkan lebih awal supaya tidak menjadi beban kepada BN.