Saturday 12 January 2019

PRK CAMERON HIGHLANDS - "BORR TIBAK RAMLI', JIK AKAN UNDI KEK" PENGUNDI ORANG ASLI NYATAKAN SOKONGAN BUAT CALON BN

Orang Asli Diyakini Akan Bantu Kemenangan Ramli (BN) Di PRK Cameron Highlands


Calon Barisan Nasional yang akan menghadapi pertembungan 4 penjuru memulakan kempen PRK CH dengan menyeru pengundi Orang Asli mengundi BN. Beliau yang menggunakan dialek Semai kelihatan ceria dan yakin akan menewaskan 3 calon lain.

Sebelum itu, Ramli ditemani Pemangku Presiden Umno Dato Seri Mohammad Hasan bersama Menteri Besar Pahang Dato Sri Wan Rosdy bersama hampir 2 ribu penyokong berkumpul di Padang Majlis Daerah CH sebelum masuk ke pusat penamaan.

Pertembungan sengit dijangkakan akan berlaku antara BN dan Pakatan Harapan yang meletakkan calon kalah (2 kali) dari DAP, M.Manogaran. Manogaran yang sebelum ini mengeluarkan kenyataan MENGHINA Orang Asli apabila menyifatkan mereka sebagai 'Kuih' yang tidak akan di beli pengundi Melayu kelihatan GELABAH apabila BN menamakan Ramli Mohd Nor yang berasal dari Suku Semai.

Berikutan PENGHINAAN tersebut, masyarakat Orang Asli bertekad 'MENGAJAR' Manogaran dan DAP apa maksud HORMAT MENGHORMATI antara kaum. Mereka telah mengeluarkan perkataan 'Cip Aborr'Manogaran' yang bermaksud Selamat Jalan sebagai membalas kenyataan Manogaran.

Pengundi Kaum Asli berjumlah 6964 orang atau 21.69% dari jumlah keseluruhan pengundi P078 Cameron Highlands dan dijangkakan undi mereka akan menentukan keputusan PRK CH ini selain undi kaum Melayu, Cina dan India di kedua-dua DUN Tanah Rata dan Jelai.

Sebagai rekod jumlah pengundi mengikut peratusan pecahan kaum adalah seperti berikut -

Melayu - 33.70%
Cina - 29.66%
India - 14.94%
Orang Asli - 21.69%

Jelas DAP merupakan pihak yang terdesak dalam menarik undi Orang Asli kerana KEBIADAPAN calon mereka sendiri. Manogaran yang merupakan 'Bahan Buangan' dari Teluk Intan bukanlah individu yang memahami geografi politik CH sendiri malah beliau hanya akan tampil jika ada isu berkepentingan bagi dirinya dan DAP sendiri. 

No comments:

Post a Comment