Thursday 10 January 2019

PRK CAMERON HIGHLANDS - MENANG KES SAMAN TNB JUTAAN RINGGIT, BERAPA % PENDUDUK LEMBAH BERTAM KENA BAYAR 'LOYER PERCUMA'?

Khidmat Guaman Saman TNB 2014 Kononnya'Percuma' Tetapi Akhirnya Kena Bayar $$$%?



Penduduk Lembah Bertam yang pernah mengemukakan saman terhadap Tenaga Nasional Berhad (TNB) pada 2014 sangat gembira kerana perkhidmatan guaman (Lawyer) khabarnya disediakan oleh Calon DAP pada PRK P078 secara percuma. Bagaimanapun tidak dapat dipastikan benarkah perkhidmatan tersebut sememangnya PERCUMA atau 'Bayar Kemudian'.



Mereka menang kes saman terhadap TNB kerana terlibat dalam banjir lumpur yang dikatakan berpunca dari empangan TNB yang meragut nyawa serta meninggalkan kerosakan harta benda. Sehingga kini penduduk Lembah Bertam masih trauma dengan kejadian tersebut dan mereka lebih berhati hati jika hujan turun lebat tanpa henti di Cameron Highlands.

Pautan kes - https://www.bharian.com.my/berita/kes/2018/05/430289/mahkamah-putuskan-tnb-cuai-hingga-lembah-bertam-banjir

Calon DAP Manogaran merupakan peguam yang mewakili penduduk Lembah Bertam ketika itu dan jumlah saman yang dimenangi direkodkan sebanyak dikatakan mencecah jutaan ringgit. Sudah tentu penduduk Lembah Bertam masih ingat kes saman tersebut kerana kes itu sangat unik apabila melibatkan banyak konflik semasa dibicarakan.

Pautan kes - http://m.utusan.com.my/rencana/utama/apa-asas-kes-saman-penduduk-terhadap-tnb-1.154172

Benarkah ada desas desus menyebut pihak peguam yang menyediakan khidmat mereka secara percuma akhirnya telah mengenakan caj 15% untuk 5 orang peguam dan tambahan 3% caj untuk seorang individu yang terlibat dalam 'Khidmat Percuma' tersebut? Berapa jumlah sebenar Penduduk Lembah Bertam PERLU BAYAR KEPADA PEGUAM? BERAPA PULA PENDUDUK LEMBAH BERTAM PEROLEH DARI JUMLAH SAMAN TERSEBUT?

Jika penduduk Lembah Bertam masih ingat kepada pasukan 'Loyer' tersebut sudah pasti mereka kenal siapa ketua pasukan 'Peguam Percuma' itu. Bayangkan jika khidmat yang kononnya 'Percuma' akhirnya dikenakan bayaran apa lagi jika 'Individu' tersebut menang Pilihanraya Kecil P078 CH nanti. Sudah pasti banyak janji akan di'TOSEI'kan. 

No comments:

Post a Comment