Wednesday 30 January 2019

PRK SEMENYIH - KENYATAAN 'ROUNDABOUT' PERDANA MENTERI MENAMPAKKAN KELEMAHAN PENTADBIRAN PAKATAN HARAPAN

ECRL Punca Kenyataan Tidak Stabil Pemimpin Pakatan Harapan


Kecoh kenyataan berbelit para pemimpin Pakatan Harapan apabila bercakap mengenai pembatalan ECRL. Bermula dengan kenyataan Menteri Ekonomi disusuli kenyataan Menteri Kewangan kemudiannya digarap Perdana Menteri di mana semua kenyataan dilihat tidak stabil dan menampakkan kelemahan komunikasi antara mereka sebagai sebuah kerajaan.


Adakah ini isyarat berlaku perbalahan dalaman Pakatan Harapan sedang berlaku? Cuba kita lihat kembali natijah pembatalan ECRL yang secara langsung telah menjejaskan hubungan baik antara Malaysia dan China selaku Blok Kuasa Ekonomi Dunia. 



  • eksport sawit Malaysia ke China terjejas teruk 
  • China berubah kepada sawit Indonesia
  • Malaysia terpaksa membayar denda kepada China apabila membatalkan projek ECRL
  • nilai dagangan antara kedua dua negara bakal terjejas 
Paling mengejutkan ialah tularnya sepucuk surat yang bertandatangan mengesahkan pembatalan projek berkenaan namun Tun M selaku Perdana Menteri mengarahkan Lim Guan Eng menutup mulut. Jadi antara 3 pemimpin Pakatan Harapan siapakah yang benar? Adakah untuk mencari kebenaran perlu di campak dadu? Atau seperti dialog filem 'Nasib Do Re Mi' dalam adegan pertikaman lidah siapa mati dulu antara Do dengan Minah?

Inikah sebuah kerajaan yang kununnya akan membela rakyat dan melaungkan mereka sahajalah yang mampu menjaga kebajikan rakyat sedangkan disebabkan 'Kepala Batu' pemimpin PH, pengusaha serta peneroka sawit yang jadi mangsa?


Jika inilah cara mereka (PH) yang sentiasa tidak konsisten dalam membuat keputusan, apa pula nasib Pengundi Semenyih jika memberi kepercayaan kepada PH? Jawapnya pengundi Semenyih akan terus 'Kena Kencing' dek PH yang kini sepatutnya sudah 'Melahirkan Anak' selepas mengandung 9 bulan 10 hari!

No comments:

Post a Comment